βάζω κομματάκια
Όταν έρχεσαι σ' επαφή μ' ένα νέο πολιτισμικό σύστημα, μια νέα κουλτούρα -και ο κυβερνοχώρος έχει τη δική του κουλτούρα- είναι πιθανό να διαπράξεις κάποιες κοινωνικές απρέπειες. Μπορεί να προσβάλεις κάποιους δίχως πραγματικά να το θέλεις. Ή ακόμη να παρεξηγήσεις τα λεγόμενα των άλλων και να θιγείς. Ακόμη χειρότερα, υπάρχει ο κίνδυνος να ξεχάσεις προς στιγμή πως έχεις να κάνεις με πραγματικούς ανθρώπους και όχι με κείμενο στην οθόνη σου. Έτσι, για τους παραπάνω λόγους, ακόμη και καλοπροαίρετοι κυβερνοναύτες -ειδικά οι καινούριοι- υποπίπτουν σε πληθώρα λαθών.
Όταν επικοινωνούμε ηλεκτρονικά, βλέπουμε μπροστά μας μόνο μιαν οθόνη. Τις περισσότερες φορές, δεν έχουμε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε κινήσεις των χεριών, να αλλάξουμε την έκφραση του προσώπου μας ή τον τόνο της φωνής μας ώστε να μεταδώσουμε καλύτερα το τι σκεφτόμαστε. Χρησιμοποιούμε απλώς λέξεις, λέξεις και τίποτε άλλο. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για το πρόσωπο που βρίσκεται στην άλλη άκρη της γραμμής. Έτσι, είτε απαντάμε στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (eMail) είτε σε κάποιο μήνυμα των ομάδων συζήτησης (newsgroups), είναι εύκολο να παρερμηνεύσουμε το τι λέει ο επιστολογράφος. Όπως εύκολο είναι και το να ξεχάσουμε πως αυτός στον οποίο απαντάμε είναι πραγματικό πρόσωπο με αισθήματα παρόμοια με τα δικά μας.
Είναι πραγματική ειρωνεία: Τα δίκτυα υπολογιστών φέρνουν κοντά ανθρώπους που πιθανόν δε θα συναντούνταν ποτέ με άλλον τρόπο. Το απρόσωπο, όμως, του μέσου κάνει αυτή τη συνάντηση λιγότερο προσωπική και άμεση. Όσοι ανταλλάσσουν eMail, συμπεριφέρονται συχνά όπως οι οδηγοί αυτοκινήτου: Βρίζουν τους άλλους οδηγούς, κάνουν άσεμνες χειρονομίες και γενικά φέρονται σαν άγριοι. Οι περισσότεροι από αυτούς δε θα φέρονταν ποτέ έτσι στο σπίτι ή στη δουλειά τους. Η παρεμβολή, όμως, της Μηχανής, κάνει αυτή τη συμπεριφορά να φαίνεται αποδεκτή γι' αυτούς.
Το μήνυμα του Netiquette είναι πως αυτή η συμπεριφορά ΔΕΝ είναι αποδεκτή. Πράγματι, μπορούμε να εκφραστούμε στον κυβερνοχώρο με τον τρόπο που μας αρέσει, να εξερευνήσουμε καινούριους κόσμους, να πάμε εκεί που δεν πήγε κανείς άλλος αλλά θα πρέπει να θυμόμαστε πάντα την Πρωταρχική Οδηγία του Netiquette: Αυτοί που συναντάμε στο δρόμο μας είναι Άνθρωποι!
Θα το λέγατε σε κάποιον κατά πρόσωπο;
Το πρόβλημα πολλών βέβαια είναι:
2ος ΚΑΝΟΝΑΣ: Τηρείτε στο διαδίκτυο τα ίδια πρότυπα συμπεριφοράς που έχετε στη ζωή σας
αυτό ακριβώς... άμα είσαι ρεμάλι στη ζωή σου, πως θα γίνεις άνθρωπος online? Αμ δε, δε θα γίνεις ποτέ!
Το Netiquette μιλάει για καλούς τρόπους, όχι για ηθική
7ος ΚΑΝΟΝΑΣ: Βοηθείστε να περιορισθούν οι καυγάδες
Οι όροι "Flaming" και "Flame war" είναι δηλωτικοί των συζητήσεων που ξεκινούν όταν κάποιος εκφράζεται με ιδιαίτερα έντονο τρόπο, δεν συγκρατεί τα συναισθήματά του και βάζει στην άκρη διακριτικότητα και αβρότητα.
Το Netiquette δεν απαγορεύει αυτόν τον τρόπο έκφρασης. Αποτελεί παράδοση στο δίκτυο. Αυτές οι 'παθιασμένες μάχες' είναι συχνά ευχάριστες και γι' αυτούς που συμμετέχουν ενεργά και για όσους τις παρακολουθούν χώρια που οι αποδέκτες συχνά το αξίζουν.
Απαγορεύει, όμως, τη διαιώνισή τους: Μια μακριά σειρά οργισμένων γραμμάτων, που τα περισσότερα ανταλλάσσονται μεταξύ δυο - τριών ανθρώπων μπορεί να καταστρέψει τη συντροφικότητα που δημιουργείται σε μια ομάδα συζήτησης. Έτσι, ενώ μια τέτοια κατάσταση μπορεί στην αρχή να φαίνεται διασκεδαστική, πολύ γρήγορα καταντά βαρετή για όσους δεν παίρνουν άμεσα μέρος. Αποτελεί μονοπώληση του bandwidth
10ος ΚΑΝΟΝΑΣ: Συγχωρείτε τα λάθη των άλλων
Ο καθένας από μας υπήρξε κάποτε ΄νέος' στο δίκτυο. Μην το ξεχνάτε. Έτσι, όταν κάποιος καινούριος στο δίκτυο κάνει ένα λάθος -γραμματικό σφάλμα, ξεκινήσει flame war ή δώσει μια απάντηση με παράλογα μεγάλο μέγεθος- δείξτε ανεκτικότητα. Αν το σφάλμα είναι μικρό, μην το καταδείξετε. Ακόμη και έχετε έντονη διάθεση να το κάνετε, ξανασκεφτείτε το. Ακόμη και αν εσείς είστε άψογοι, δεν έχετε το δικαίωμα να διορθώνετε τους πάντες. Αν αποφασίσετε να επισημάνετε το λάθος κάποιου, κάντε το ευγενικά και, αν είναι δυνατόν, με προσωπικό eMail. Αναγνωρίστε στους άλλους το ελαφρυντικό της άγνοιας ή της αδυναμίας. Μην περηφανεύεστε για το ανώτερο επίπεδό σας. Τα μηνύματα στιγματισμού κάποιου λάθος περιέχουν, συχνά, περισσότερα λάθη από το αρχικό.
1. Προστασία της ιδιωτικής ζωής .
2. Μεταρρύθμιση της νομοθεσίας για το copyright.
3. Αλλαγές στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις πατέντες.
+1. Διαφάνεια της Δημόσιας Διοίκησης.