Η Μεγάλη Ληστεία των Ελληνικών Τραπεζών
Γιάνης Βαρουφάκης
Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2015
Αθήνα - Από το 2008, οι διασώσεις των τραπεζών περιελάμβαναν σημαντικές μεταφορές των ιδιωτικών απωλειών στους φορολογούμενους της Ευρώπης και της Αμερικής. Η πρόσφατη διάσωση των Ελληνικών τραπεζών αποτελεί ένα διδακτικό παράδειγμα για το πως η πολιτική-εν προκειμένω, η Ευρωπαϊκή- τείνει να μεγεθύνει τις δημόσιες απώλειες για να εξασφαλίζει αμφιλεγόμενα ιδιωτικά κέρδη
Το 2012, το αφερέγγυο ελληνικό κράτος δανείστηκε 41δις ευρώ (45 δις δολάρια ή το 22% του υπό συρρίκνωση εθνικού εισοδήματος) από τους Ευρωπαίους φορολογούμενους προκειμένου να ανακεφαλαιοποιήσει τις αφερέγγυες εμπορικές του τράπεζες. Για μια οικονομία πιασμένη στις δαγκάνες ενός χρέους που δεν μπορούσε να εξυπηρετηθεί, και στο αντίστοιχο σπιράλ χρέους-αποπληθωρισμού, το καινούριο δάνειο και η αυστηρή λιτότητα που το συνόδευε, ήταν καταδικαστικά. Στους Έλληνες δόθηκε η διαβεβαίωση ότι έτσι τουλάχιστον θα διασφαλίζονταν οι τράπεζες μια και καλή.
Το 2013, αμέσως μετά την μεταφορά της κεφαλαίων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (European Financial Stability Facility, EFSFS) στο Ελληνικό της παράρτημα, το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ΤΧΣ, της δόσης για την δεύτερη διάσωση (η πρώτη είχε γίνει το 2010) της Ελλάδας, το ΤΧΣ προώθησε περίπου 40 δις ευρώ στις τέσσερις "συστημικές" τράπεζες παίρνοντας ως αντάλλαγμα μετοχές χωρίς δικαίωμα ψήφου.
Μερικούς μήνες αργότερα, το φθινόπωρο του 2013, ενορχηστρώθηκε μια δεύτερη ανακεφαλαιοποίηση με την έκδοση καινούριων μετοχών. Προκειμένου οι νέες μετοχές να γίνουν ελκυστικές στους ιδιώτες επενδυτές, η "τρόικα" των δανειστών της Ελλάδας (το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή) ενέκριναν την προσφορά τους σε τιμή 80% μικρότερη από αυτή που το ΤΧΣ είχε πληρώσει μόλις πριν λίγους μήνες για λογαριασμό των Ευρωπαίων φορολογούμενων. Σημαντικό είναι το γεγονός πως δεν επιτράπηκε στο ΤΧΣ να συμμετάσχει σε αυτή την αύξηση με αποτέλεσμα το μετοχικό μερίδιο των φορολογουμένων να υποστεί μια τεράστια κατάτμηση.
Προσβλέποντας σε πιθανά κέρδη εις βάρος των φορολογουμένων, τα ξένα hedge funds, έσπευσαν να επωφεληθούν. Η Τρόικα, σαν να ήθελε να αποδείξει ότι είχε καταλάβει το ανεπίτρεπτο των πράξεων της, ενθάρρυνε την Ελληνική κυβέρνηση να εξασφαλίσει δικαστική ασυλία για τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του ΤΧΣ επειδή δεν συμμετείχαν στην αγορά νέων μετοχών με αποτέλεσμα να εξαφανιστούν τα μισά από τα 41δις των κεφαλαίων των φορολογουμένων.
Η Τρόικα θριαμβολόγησε για το ενδιαφέρων των hedge funds παρουσιάζοντάς το ως απόδειξη ότι η διάσωση των τραπεζών ενέπνευσε την εμπιστοσύνη του ιδιωτικού τομέα. Όμως η απουσία μακροπρόθεσμων επενδυτών αποκάλυψε πως η εισροή κεφαλαίων ήταν καθαρά κερδοσκοπική. Οι σοβαροί επενδυτές καταλάβαιναν πως οι τράπεζες είχαν σοβαρά προβλήματα παρά την μεγάλη ένεση δημόσιων κεφαλαίων. Μεταξύ άλλων, η Ελληνική Κρίση είχε σαν αποτέλεσμα το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων να φτάσει το 40%.
Τον Φεβρουάριο του 2014, μήνες μετά την δεύτερη κεφαλαιοποίηση, η εταιρία διαχείρισης κεφαλαίων Blackrock, ανέφερε ότι η εκρηκτική διάσταση των κόκκινων δανείων έκανε απαραίτητη μια τρίτη ανακεφαλαιοποίηση. Ως των Ιούνιο του 2015, το ΔΝΤ διέρρεε πως θα χρειάζονταν περισσότερα από 15δις για την αναπλήρωση των τραπεζικών κεφαλαίων-χρήματα πολύ περισσότερα από αυτά που είχαν απομείνει στο δεύτερο πακέτο διάσωσης της Ελλάδας.
Ως το τέλος του 2014, στο δεύτερο πακέτο διάσωσης της Ελλάδας τα χρήματα και ο χρόνος είχαν αρχίσει να τελειώνουν και η κυβέρνηση είχε προσθέσει ακόμα 22 δις ευρώ μη χρηματοδοτούμενων δόσεων για το 2015. Οι αξιωματούχοι της Τρόικα δεν είχαν καμία αμφιβολία πως προκειμένου να διατηρηθεί η εντύπωση πως το Ελληνικό πρόγραμμα δεν είχε εκτροχιαστεί, θα χρειαζόταν και τρίτο πακέτο διάσωσης.
Η προώθηση ενός τρίτου πακέτου διάσωσης είχε δυο προβλήματα. Πρώτο, η, φίλα προσκείμενη, προς την Τρόικα Ελληνική κυβέρνηση είχε επενδύσει την πολιτική της επιβίωση στην υπόσχεση ότι το δεύτερο πακέτο διάσωσης θα είχε ολοκληρωθεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2014 και θα ήταν το τελευταίο. Διάφορες κυβερνήσεις της Ευρωζώνης είχαν αποσπάσει την συγκατάθεση των κοινοβουλίων τους δίνοντας την ίδια υπόσχεση. Η ανατροπή ήρθε όταν η κυβέρνηση κατέπεσε και, τον Ιανουάριο του 2015, η κυβέρνηση μας, του ΣΥΡΙΖΑ, εκλέχθηκε με πρόγραμμα την αμφισβήτηση αυτής καθεαυτής της λογικής των μνημονίων.
Ως υπουργός οικονομικών της νέας κυβέρνησης, ήμουν αποφασισμένος πως η όποια νέα ανακεφαλαιοποίηση δεν θα έπεφτε στις ίδιες παγίδες με τις δύο προηγούμενες. Καινούρια δάνεια θα ήταν αποδεκτά μόνο εφόσον το Ελληνικό χρέος θα είχε γίνει βιώσιμο, και δεν θα δινόντουσαν δημόσια χρήματα στις εμπορικές τράπεζες παρά μόνο εάν είχε ιδρυθεί ένας ειδικός οργανισμός -μια "bad bank"- με σκοπό την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Δυστυχώς, η Τρόικα δεν ενδιαφερόταν για μια λογική λύση. Στόχος της ήταν να τσακίσει την κυβέρνηση που τολμούσε να την αμφισβητήσει. Τα κατάφερε δημιουργώντας ένα εξάμηνο τραπεζικό πανικό, κλείνοντας τις Ελληνικές τράπεζες τον Ιούνιο, και κάνοντας τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα να υποχωρήσει και να δεχθεί το τρίτο πακέτο διάσωσης τον Ιούλιο.
Η πρώτη σημαντική κίνηση ήταν η τρίτη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών τον Νοέμβριο. Οι φορολογούμενοι συνέβαλλαν με ακόμα 6δις ευρώ, μέσω του ΤΧΣ, όμως, και πάλι, δεν τους επετράπη να αποκτήσουν τις μετοχές που προσφέρθηκαν στους ιδιώτες επενδυτές.
Το αποτέλεσμα, παρά την ένεση κεφαλαίων της τάξης των 47 δις ευρώ (41 δις το 2013 και ακόμα 6 δις το 2015), ήταν ότι το μερίδιο των μετοχών των φορολογούμενων έπεσε από το άνω του 65% σε κάτω από 26%. Την ίδια στιγμή τα hedge funds και οι ξένοι επενδυτές (για παράδειγμα: John Paulson, Brookfield, Fairfax, Wellington και Highfields) απέσπασαν πάνω από το 74% των τραπεζικών μετοχών επενδύοντας μόλις 5,1 δις ευρώ. Αν και τα hedge funds έχασαν χρήματα από το 2013, η δυνατότητα να αποκτήσουν όλο το Ελληνικό τραπεζικό σύστημα για ένα τέτοιο, αστείο ποσό αποδείχτηκε ακαταμάχητη.
Το αποτέλεσμα είναι ένα τραπεζικό σύστημα πνιγμένο από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, σταματημένο από την τροχοπέδη της συνεχιζόμενης κρίσης. Και με αυτόν, τον τελευταίο κύκλο ανακεφαλαιοποίησης, το κόστος της απόφασης της Τρόικα να συνεχίσει την τακτική των δανείων "επιμηκύνειν και υποκρίνεσθαι" μόλις αυξήθηκε. Ποτέ άλλοτε οι φορολογούμενοι δεν συνέβαλλαν τόσα πολλά, σε τόσο λίγους, για τόσο λίγα.
από: http://www.thepressproject.gr/article/8 ... n-Trapezon
Η Μεγάλη Ληστεία των Ελληνικών Τραπεζών
Φίλοι και μέλη γνωριζόμαστε και συζητάμε για τα θέματα που μας απασχολούν.
-
- Μέλος του Κόμματος Πειρατών
- Δημοσιεύσεις: 4128
- Εγγραφή: 19 Φεβ 2012, 16:58
- Τοποθεσία: Σουρωτή, Βασιλικά, Θέρμης
- Επικοινωνία:
Μετάβαση σε
- Πληροφοριες
- Ενημερωτικό Δελτίο
- Επικαιρότητα
- Εκδηλώσεις
- Οπτικοακουστικό υλικό
- Δημόσια Συζήτηση
- Προτάσεις πολιτικής
- Γενική συζήτηση
- Νεαροί (ηλικιακά) Πειρατές
- Ερωτήσεις για το Κόμμα
- Τοπικά και περιφερειακά θέματα
- Πολιτική συζήτηση
- Εθελοντισμός
- Δράσεις
- International Section
- Σχολιασμός άρθρων του διαδικτύου
- Δημοσκοπήσεις Πολιτών
- Παλιές Δημοσκοπήσεις
- Χαλαρή Συζήτηση
- Άλλα
- Αρχείο
- Αρχείο Ανακοινώσεων
- Συζήτηση για ίδρυση κόμματος
- Συζήτηση για το καταστατικό
- Κυριακή 6 Μαΐου 2012
- Υποψήφιοι Βουλευτές Μαΐου '12
- Ομάδα Εκλογών 2012-Αρχείο μέχρι 16/5
- Ομάδα Εκλογών 2012-Αρχείο μέχρι 16/4
- Εκλογές Ιουνίου 2012
- Ομάδα Εκλογών Ιουν.2012
- Υποψήφιοι Βουλευτές Ιουνίου'12
- Ομάδες Εργασίας
- Συζήτηση για τις Ομάδες Εργασίας
- Ομάδα Information Technology
- Ομάδα Δράσεων
- Ομάδα Επικοινωνίας
- Υποομάδα Διεθνών Σχέσεων
- Υποομάδα Οπτικοακουστικού Υλικού
- Υποομάδα Ψηφιακής Ενημέρωσης Νέων Μελών
- Ομάδα Περιφερειακού Συντονισμού
- Οικονομικά Κόμματος
- Επιτροπές Προγράμματος
- Συζήτηση για τις Επιτροπές
- Επιτροπή για τις Αλλαγές στο Σύνταγμα
- Υποεπιτροπή για τη Δικαιοσύνη
- Υποεπιτροπή για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων
- Επιτροπή για Ανάπτυξη, Ερευνα
- Επιτροπή για την Ασφάλεια του Πολίτη
- Επιτροπή για τη Δημόσια Διαφάνεια
- Επιτροπή για τη Δημόσια Διοίκηση
- Επιτροπή για α) Διαδίκτυο, β) ΕΛ/ΛΑΚ
- Επιτροπή για την Διατροφή, την Γεωργία και την Κτηνοτροφία
- Επιτροπή για τα Πνευματικά Δικαιώματα
- Επιτροπή για την Ναυτιλία και τις Μεταφορές
- Επιτροπή για την Οικονομία
- Υποεπιτροπή για τις Συντάξεις και το Ασφαλιστικό
- Υποεπιτροπή για το Βασικό Εισόδημα
- Επιτροπή για την Παιδεία
- Υποεπιτροπή για τον Πολιτισμό
- Υποεπιτροπή για τον Αθλητισμό
- Επιτροπή για το Περιβάλλον
- Υπο-επιτροπή για Ενέργεια και Ορυκτούς Πόρους
- Επιτροπή για τον Τουρισμό
- Επιτροπή για την Υγεία
- ΙΣΤΟΡΙΚΟ-Ιδέες προς συζήτηση
- Συναντήσεις
- Ηλεκτρονικές Συναντήσεις
- Αθήνα
- Πειραιάς
- Νομός Αιτωλοακαρνανίας
- Νομός Αργολίδας
- Νομός Αρκαδίας
- Νομός Άρτας
- Νομός Αχαΐας
- Νομός Βοιωτίας
- Νομός Γρεβενών
- Νομός Δράμας
- Νομός Δωδεκανήσου
- Νομός Έβρου
- Νομός Εύβοιας
- Νομός Ευρυτανίας
- Νομός Ζακύνθου
- Νομός Ηλείας
- Νομός Ημαθίας
- Νομός Ηρακλείου
- Νομός Θεσπρωτίας
- Νομός Θεσσαλονίκης
- Νομός Ιωαννίνων
- Νομός Καβάλας
- Νομός Καρδίτσας
- Νομός Καστοριάς
- Νομός Κέρκυρας
- Νομός Κεφαλληνίας
- Νομός Κιλκίς
- Νομός Κοζάνης
- Νομός Κορινθίας
- Νομός Κυκλάδων
- Νομός Λακωνίας
- Νομός Λάρισας
- Νομός Λασιθίου
- Νομός Λέσβου
- Νομός Λευκάδας
- Νομός Μαγνησίας
- Νομός Μεσσηνίας
- Νομός Ξάνθης
- Νομός Πέλλας
- Νομός Πιερίας
- Νομός Πρέβεζας
- Νομός Ρεθύμνης
- Νομός Ροδόπης
- Νομός Σάμου
- Νομός Σερρών
- Νομός Τρικάλων
- Νομός Φθιώτιδας
- Νομός Φλώρινας
- Νομός Φωκίδας
- Νομός Χαλκιδικής
- Νομός Χανίων
- Νομός Χίου
- ΙΣΤΟΡΙΚΟ-Λοιπά θέματα
- ΙΣΤΟΡΙΚΟ-Χαλαρή Συζήτηση
- ΙΣΤΟΡΙΚΟ-Συζήτηση Forum
- ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗ ΘΕΣΕΩΝ Δ.Ε.
- Επικαιρότητα
- ΙΣΤΟΡΙΚΟ-Επικαιρότητα
- Δράσεις
- ΙΣΤΟΡΙΚΟ-Δράσεις
- Πως μπορώ να βοηθήσω
- Κατάθεση προτάσεων για ψήφιση
- ΙΣΤΟΡΙΚΟ Προτάσεων
- ΙΣΤΟΡΙΚΟ-Ψηφοφορίες
- 1ο Συνέδριο - 2012
- Ανακοινώσεις Συνεδρίου
- 1ο Συνέδριο
- 2ο Συνέδριο - 2013
- Χαβούζα
- Αυτοδιοικητικές Εκλογές 2014
- Ευρωεκλογές 2014
- 3ο Συνέδριο - 2014
- 4ο Συνέδριο - 2015
- 5ο Συνέδριο - 2016
- 6ο Συνέδριο - 2017
- 7ο Συνέδριο - 2018
- 8ο Συνέδριο - 2019
- 9ο Συνέδριο - 2021
- Εκλογές 2019
- Ευρωεκλογές 2019
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 15 και 0 επισκέπτες