Re: Πρόγραμμα "Ήλιος" - Συζήτηση - Σχόλια - Προτάσεις
Δημοσιεύτηκε: 05 Απρ 2012, 17:41
Μετά και από δεύτερη ανάγνωση του παραρτήματος Β περι ΗΛΙΟΣ Α.Ε. του νομοσχεδίου, θα ήθελα να κάνω κάποιες προσθήκες εφόσον αυτά θα υιοθετηθούν σαν θέση του κόμματος ως προς το νομοσχέδιο.
α) Δεν μας διευκρινίζει την διαδικασία απόκτησης των συσκευών παραγωγής ηλιακής ενέργειας της εταιρείας ΗΛΙΟΣ Α.Ε.. Δεν δίνει μία καθαρή εικόνα ως προς τον τρόπο λειτουργίας και την συμμετοχή της εταιρίας στις επενδύσεις πέρα από αυτό της προσφοράς ακινήτων, διάμεσολαβητή με τις δημόσιες υπηρεσίες για έγκριση άδειας, της τεχνικής μελέτης και των τεχνικών υποδομών.
β) Δεν αιτιολογείται σαφώς το Δημόσιο συμφέρον αλλά και το οικολογικό συμφέρον, για την διάθεση 1,000,000 ευρώ από το Πράσινο Ταμείο ως μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας ΗΛΙΟΣ Α.Ε.. Υπενθυμίζεται ότι οι μόνοι λόγοι διάθεσης των κεφαλαίων του Πρασινου Ταμείου είναι το Δημόσιο και το Οκολογικό συμφέρον των πολιτών.
γ.1) Δεν ορίζει διαφανείς διαδικασίες τόσο ώς προς την επιλογή επένδυσης σε συσκευές παραγωγής ηλιακής ενέργειας, όσο και ως προς την σύσταση εταιριών με ιδιώτες, ανάθεση σε τρίτους (ιδιώτες) μελετών και έργων, συμβάσεων παραχωρήσεων σε τρίτους (ιδιώτες) και τέλος συμμετοχή με τρίτους σε εταιρίες ειδικού σκοπού ή κοινοπραξίες ώστε να εξασφαλισθεί το μέγιστο Δημόσιο Συμφέρον. Η εποπτία του Υπουργού Περιβάλοντος,η κατάθεση Ισολογισμού κατ'ετος και η κατάθεση τριετούς επιχειρηματικού σχεδίου σαφώς και δεν καλύπτει ούτε στο ελάχιστο την διαφάνεια.
γ.2) Δεν ορίζει διαδικασία ελέγχου των στελεχών της εταιρίας ΗΛΙΟΣ Α.Ε. ή των κοινών εταιριών ή κοινοπραξιών από τους πολίτες και διαδικασία εκκίνησης πειθαρχικών διαδικασιών που να οδηγούν σε διοικητές ποινές εφόσον κρινει ότι πλήτονται τα συμφέροντά του, εφαρμόζοντας τα θεσμικά του δικαιώματα ώς μετόχου της εταιρίας ΗΛΙΟΣ Α.Ε. με εκπρόσωπο το Ελληνικό Δημόσιο. Αντίθετα ορίζει σαφείς διοικητικές ποινές για στελέχη άλλων εταιριών και υπηρεσιών που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και η εταιρία ΗΛΙΟΣ Α.Ε δεν έχει κανένα θεσμικό ρόλο, αν δεν εξυπηρετήσουν κατά προτεραιότητα την εταιρία ΗΛΙΟΣ Α.Ε..
Η πρόβλεψη εποπτίας του Υπουργού Περιβάλοντος σαφώς και δεν κρίνεται ικανοποιητική.
γ.3) Δεν ορίζει αν το κόστος υποδομών ( νέο δίκτυο, δίκτυο διασύνδεσης, οδικές συνδέσεις, αποθήκευση ενέργειας) αλλά και το κόστος παραγωγής ηλιακής ενέργειας θα το επωμισθεί εξολοκλήρου η εταιρία ΉΛΙΟΣ Α.Ε. ή οι κοινοπραξίες που θα συμμετάσχει ή οι κοινές εταιρίες που θα συστήσει με ιδιώτες ώστε συμμετοχή στα κέρδη ή τις ζημίες να μοιραστεί αναλογικά με το μετοχικό κεφάλαιο που έβαλε κάθε συμβαλόμενο μέλος, ή θα εκληφθεί ώς αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας ΗΛΙΟΣ Α.Ε με αύξηση της συμμετοχής στις κοινές εταιρίες, κοινοπραξίες με ανάλογη αύξηση στην συμμετοχή των κερδών ή θα το μετακυλήσει εξ ολοκλήρου σε άλλες εταιρίες του Δημοσίου (πχ ΔΕΗ, ΔΕΣΜΗΕ, Ταμειο Οδοποιήας και δημοσίων έργων κλπ) με απόλυτη ζημία του εταιριών αυτών. Για το κόστος παραγωγής γίνεται σαφής αναφορά διαδικασίας μετακύλησης μέρους ή όλου στην ΔΕΗ και στον ΔΕΣΜΥΕ (11.7) και για το κόστος υποδομών διαδικασία μετακύλησης μέσω κρατικών επιχορηγήσεων αλλά και μέσω συμφωνιών με την ΔΕΗ και τον ΔΕΣΜΗΕ μέρους ή όλου (13.6.β)
γ.4) Δεν υπάρχει πρόβλεψη στο καταστατικό πριμοδότησης συκευών παραγωγής ηλιακής ενέργειας ανάλογα με το ποσοστό Ελληνικού ΦΠΑ που εμπεριέχεται σε αυτές ή προτίμησης κατά προτεραιότητα συσκευών με παρεμφερή λόγο κόστους/απόδωσης με μόνο κριτήριο το μεγαλύτερο ποσοστό Ελληνικού ΦΠΑ που εμπεριέχεται σε αυτές. Η εταιρία ΗΛΙΟΣ Α.Ε. είναι ανώνυμος εταιρία ιδιωτικού δικαίου και δεν υπόκειται στις διατάξεις της ΕΕ για απαγόρευση του προστευτισμού εγχώριν προϊόντων. Αντίθετα ένταξη στις διατάξεις της ΕΕ περι στρατηγικών επενδυτών (13.2) και ένταξη των επενδύσεων κάθε εταιρίας που συμμετέχει η ΗΛΙΟΣ Α.Ε. στη νομοθεσία της ΕΕ περι δημοσίων επενδύσεων εμποδίζει την ελευθερία αυτή της Ανώνυμης Εταιρίας.
δ) Η τοποθέτηση του Υπουργού Περιβάλλοντος ώς προϊστάμενου του Δ.Σ. της εταιρίας ΉΛΙΟΣ Α.Ε. με άμεσο διορισμό από αυτόν του Δ.Σ. αλλά και καθορισμό του μισθού τους, χωρίς να προβλέπεται διαδικασία επιλογής τόσο του Δ.Σ. όσο των υπολοίπων στελεχών της εταιρίας πέρα από την έγκριση του διορισμού των προταθέντων από επιτροπή του Δ.Σ. από τον Υπουργό και εποπτία του ΑΣΕΠ, δημιουργεί συνθήκες ρουσφετολογικής αδιαφάνειας και φωτογραφικές προσλήψεις που μόνο βλάβη προκαλεί στο Δημόσιο Συμφέρον. Λαμβάνοντας υπόψη και το γ.2 προσφέρει πλήρη ποινική ατιμωρησία από το νόμο του Δ.Σ. σε περίπτωση εκούσιας βλάβης του δημοσίου συμφέροντος εφόσον ο Υπουργός ώς πολιτικός δεν διώκεται ποινικά με βάση το νόμο περι ευθύνης υπουργών.
Τέλος θα ήθελα να τοποθετηθεί μία θέση για το παράρτημα Γ του παρόντος νομοσχεδίου περί προώθησης ΑΠΕ.
Με δεδομένο ότι στην Ελλάδα εμφανίστηκε ξαφνικά η εταιρία "Δευκαλίων" που υπόσχεται ψυχρή σύντηξη υδρογόνου, και αυτή την στιγμή περνάει διαδικασία έγκρισης ISO θεωρώ προσθήκη στις ΑΠΕ και άλλων πηγών που μπορεί να θεωρηθούν παραγωγοί βάσης όπως η ψυχρή σύντηξη υδρογόνου και η ενέργεια όσμωσης κρίνονται απολύτως απαραίτητες.
Ακόμα και αν καμία από αυτές δεν φτάσει στο τελικό στάδιο παραγωγής θεωρώ ότι είναι σωστότερο να έχει προβλευθεί στα πρώτα βήματα τέτοιες εταιρίες αν αρχίσουν να παράγουν να μπορούν να βοηθηθούν όπως οι υπόλοιπες ΑΠΕ.
α) Δεν μας διευκρινίζει την διαδικασία απόκτησης των συσκευών παραγωγής ηλιακής ενέργειας της εταιρείας ΗΛΙΟΣ Α.Ε.. Δεν δίνει μία καθαρή εικόνα ως προς τον τρόπο λειτουργίας και την συμμετοχή της εταιρίας στις επενδύσεις πέρα από αυτό της προσφοράς ακινήτων, διάμεσολαβητή με τις δημόσιες υπηρεσίες για έγκριση άδειας, της τεχνικής μελέτης και των τεχνικών υποδομών.
β) Δεν αιτιολογείται σαφώς το Δημόσιο συμφέρον αλλά και το οικολογικό συμφέρον, για την διάθεση 1,000,000 ευρώ από το Πράσινο Ταμείο ως μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας ΗΛΙΟΣ Α.Ε.. Υπενθυμίζεται ότι οι μόνοι λόγοι διάθεσης των κεφαλαίων του Πρασινου Ταμείου είναι το Δημόσιο και το Οκολογικό συμφέρον των πολιτών.
γ.1) Δεν ορίζει διαφανείς διαδικασίες τόσο ώς προς την επιλογή επένδυσης σε συσκευές παραγωγής ηλιακής ενέργειας, όσο και ως προς την σύσταση εταιριών με ιδιώτες, ανάθεση σε τρίτους (ιδιώτες) μελετών και έργων, συμβάσεων παραχωρήσεων σε τρίτους (ιδιώτες) και τέλος συμμετοχή με τρίτους σε εταιρίες ειδικού σκοπού ή κοινοπραξίες ώστε να εξασφαλισθεί το μέγιστο Δημόσιο Συμφέρον. Η εποπτία του Υπουργού Περιβάλοντος,η κατάθεση Ισολογισμού κατ'ετος και η κατάθεση τριετούς επιχειρηματικού σχεδίου σαφώς και δεν καλύπτει ούτε στο ελάχιστο την διαφάνεια.
γ.2) Δεν ορίζει διαδικασία ελέγχου των στελεχών της εταιρίας ΗΛΙΟΣ Α.Ε. ή των κοινών εταιριών ή κοινοπραξιών από τους πολίτες και διαδικασία εκκίνησης πειθαρχικών διαδικασιών που να οδηγούν σε διοικητές ποινές εφόσον κρινει ότι πλήτονται τα συμφέροντά του, εφαρμόζοντας τα θεσμικά του δικαιώματα ώς μετόχου της εταιρίας ΗΛΙΟΣ Α.Ε. με εκπρόσωπο το Ελληνικό Δημόσιο. Αντίθετα ορίζει σαφείς διοικητικές ποινές για στελέχη άλλων εταιριών και υπηρεσιών που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και η εταιρία ΗΛΙΟΣ Α.Ε δεν έχει κανένα θεσμικό ρόλο, αν δεν εξυπηρετήσουν κατά προτεραιότητα την εταιρία ΗΛΙΟΣ Α.Ε..
Η πρόβλεψη εποπτίας του Υπουργού Περιβάλοντος σαφώς και δεν κρίνεται ικανοποιητική.
γ.3) Δεν ορίζει αν το κόστος υποδομών ( νέο δίκτυο, δίκτυο διασύνδεσης, οδικές συνδέσεις, αποθήκευση ενέργειας) αλλά και το κόστος παραγωγής ηλιακής ενέργειας θα το επωμισθεί εξολοκλήρου η εταιρία ΉΛΙΟΣ Α.Ε. ή οι κοινοπραξίες που θα συμμετάσχει ή οι κοινές εταιρίες που θα συστήσει με ιδιώτες ώστε συμμετοχή στα κέρδη ή τις ζημίες να μοιραστεί αναλογικά με το μετοχικό κεφάλαιο που έβαλε κάθε συμβαλόμενο μέλος, ή θα εκληφθεί ώς αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας ΗΛΙΟΣ Α.Ε με αύξηση της συμμετοχής στις κοινές εταιρίες, κοινοπραξίες με ανάλογη αύξηση στην συμμετοχή των κερδών ή θα το μετακυλήσει εξ ολοκλήρου σε άλλες εταιρίες του Δημοσίου (πχ ΔΕΗ, ΔΕΣΜΗΕ, Ταμειο Οδοποιήας και δημοσίων έργων κλπ) με απόλυτη ζημία του εταιριών αυτών. Για το κόστος παραγωγής γίνεται σαφής αναφορά διαδικασίας μετακύλησης μέρους ή όλου στην ΔΕΗ και στον ΔΕΣΜΥΕ (11.7) και για το κόστος υποδομών διαδικασία μετακύλησης μέσω κρατικών επιχορηγήσεων αλλά και μέσω συμφωνιών με την ΔΕΗ και τον ΔΕΣΜΗΕ μέρους ή όλου (13.6.β)
γ.4) Δεν υπάρχει πρόβλεψη στο καταστατικό πριμοδότησης συκευών παραγωγής ηλιακής ενέργειας ανάλογα με το ποσοστό Ελληνικού ΦΠΑ που εμπεριέχεται σε αυτές ή προτίμησης κατά προτεραιότητα συσκευών με παρεμφερή λόγο κόστους/απόδωσης με μόνο κριτήριο το μεγαλύτερο ποσοστό Ελληνικού ΦΠΑ που εμπεριέχεται σε αυτές. Η εταιρία ΗΛΙΟΣ Α.Ε. είναι ανώνυμος εταιρία ιδιωτικού δικαίου και δεν υπόκειται στις διατάξεις της ΕΕ για απαγόρευση του προστευτισμού εγχώριν προϊόντων. Αντίθετα ένταξη στις διατάξεις της ΕΕ περι στρατηγικών επενδυτών (13.2) και ένταξη των επενδύσεων κάθε εταιρίας που συμμετέχει η ΗΛΙΟΣ Α.Ε. στη νομοθεσία της ΕΕ περι δημοσίων επενδύσεων εμποδίζει την ελευθερία αυτή της Ανώνυμης Εταιρίας.
δ) Η τοποθέτηση του Υπουργού Περιβάλλοντος ώς προϊστάμενου του Δ.Σ. της εταιρίας ΉΛΙΟΣ Α.Ε. με άμεσο διορισμό από αυτόν του Δ.Σ. αλλά και καθορισμό του μισθού τους, χωρίς να προβλέπεται διαδικασία επιλογής τόσο του Δ.Σ. όσο των υπολοίπων στελεχών της εταιρίας πέρα από την έγκριση του διορισμού των προταθέντων από επιτροπή του Δ.Σ. από τον Υπουργό και εποπτία του ΑΣΕΠ, δημιουργεί συνθήκες ρουσφετολογικής αδιαφάνειας και φωτογραφικές προσλήψεις που μόνο βλάβη προκαλεί στο Δημόσιο Συμφέρον. Λαμβάνοντας υπόψη και το γ.2 προσφέρει πλήρη ποινική ατιμωρησία από το νόμο του Δ.Σ. σε περίπτωση εκούσιας βλάβης του δημοσίου συμφέροντος εφόσον ο Υπουργός ώς πολιτικός δεν διώκεται ποινικά με βάση το νόμο περι ευθύνης υπουργών.
Τέλος θα ήθελα να τοποθετηθεί μία θέση για το παράρτημα Γ του παρόντος νομοσχεδίου περί προώθησης ΑΠΕ.
Με δεδομένο ότι στην Ελλάδα εμφανίστηκε ξαφνικά η εταιρία "Δευκαλίων" που υπόσχεται ψυχρή σύντηξη υδρογόνου, και αυτή την στιγμή περνάει διαδικασία έγκρισης ISO θεωρώ προσθήκη στις ΑΠΕ και άλλων πηγών που μπορεί να θεωρηθούν παραγωγοί βάσης όπως η ψυχρή σύντηξη υδρογόνου και η ενέργεια όσμωσης κρίνονται απολύτως απαραίτητες.
Ακόμα και αν καμία από αυτές δεν φτάσει στο τελικό στάδιο παραγωγής θεωρώ ότι είναι σωστότερο να έχει προβλευθεί στα πρώτα βήματα τέτοιες εταιρίες αν αρχίσουν να παράγουν να μπορούν να βοηθηθούν όπως οι υπόλοιπες ΑΠΕ.