Κατάθεση προτάσεων για τις Αρχές

Ότι αφορά την διοργάνωση του Συνεδρίου του ΠΕΙΡ για το 2013

Συντονιστές: dimitris_papamichael, Κομπειλάδας, adrian

omissman
Μέλος του Κόμματος Πειρατών
Δημοσιεύσεις: 837
Εγγραφή: 11 Ιαν 2012, 16:15
Τοποθεσία: ΑΘΗΝΑ

Re: Κατάθεση προτάσεων για τις Αρχές

Δημοσίευσηαπό omissman » 25 Νοέμ 2013, 00:32

@sugar
Σακη , ευχαριστω για την πολύ εποικοδομητικη παρέμβασή σου, γιατι μου δινεις την ευκαιρια να ξεκαθαρισω μερικα θολα ιδεολογικα ζητηματα.
Πρωτα απ’ όλα συμφωνω με τις καιριες επισημανσεις που εκανες κρατωντας όμως σταθερα την επιφύλαξή μου σχετικα με το ζητημα του «ομοτιμου μανιφεστου», για λογους που θα εξηγησω στη συνεχεια.

Θελω από την αρχη να τονισω ότι η διατυπωση των αρχων είναι ιδιαιτερα προσεκτικη και σκοπιμα αφηνει καποια πεδια ανοιχτα , διεξοδους σε μελλοντικη σαφεστερη διατυπωση μετα από μια ομαδικη – συμμετοχικη διαδικασια,
Το αντιθετο θα ηταν ατοπο και ασυμβατο με την αρχη της ανοιχτης διαμορφωσης ολων των ζητηματων που απασχολουν ένα αληθινα δημοκρατικο κομμα, μεσα από μια ευρυτερη δημοκρατικη συμμετοχη .

Στα επι μερους τωρα.

1. Ατομο και Ατομικες Ελευθεριες vs Κοινωνικο Συνολο

Σε πρώτη ανάγνωση φοβάμαι οτι η συγκεκριμένη διατύπωση ακούγεται αρκετά "φιλελεύθερη" και μπορεί να οδηγήσει σε παρερμηνείες. Καλό θα ηταν νομίζω να γίνει ένας συσχετισμός του ατόμου με το κοινωνικό σύνολο και την ένταξη του σε αυτό, ώστε να γίνει κατανοητό ότι δεν μιλάμε για άτομα - ιδιώτες. Παρακάτω δίνω μια εναλλακτική διατύπωση, η οποία δεν με ικανοποεί ιδιαίτερα, αλλά πιστεύω ότι επεξηγεί καλύτερα τι εννοώ.


Αφ’ ενός θα προτιμουσα να μην «μπλεξουμε» με αοριστες υπερβατικες εννοιες όπως π.χ. εμπνευση, δημιουργικοτητα, ελευθερη διανομη της καινοτομιας γιατι μπορει να οδηγηθουμε σε τραγελαφικες αντιφασεις… Αυτά ο καθενας τα αντιλαμβανεται αναλογα με το επιπεδο της καλλιεργειας του και όπως είναι φανερο δεν είναι ευκολο ουτε να τα εξηγησουμε επαρκως ουτε να συμφωνησουν ολοι μεταξυ τους στο τι ακριβως σημαινουν αυτά.

Αφ’ ετερου εχω μια ισχυρη επιφυλαξη ως προς τον ακριβη – κατά το δυνατον και επιστημονικο – προσδιορισμο της εννοιας του «κοινωνικου συνολου» ! Ιδιαιτερα δε στη θεώρησή του σαν μιας Οντοτητας που αυθαιρετα τιθεται υπερανω του Ατομου, γενικως, και υπερανω ενός εκαστου των ατομων τα οποια το απαρτιζουν, ειδικως.

Θεωρω την εννοια του «κοινωνικου συνολου» όχι απλα μεταφυσικη στην πολιτικη της διατυπωση αλλα και αυθαιρετα υπεραπλουστευτικη και εν τελει απολυτως υπερβατικη και για τουτο αναληθη. Αν σκεφτουμε ότι οι διαφοροι -ισμοι, οι οποιοι την επικαλουνται για να θεμελιωσουν το ιδεολογικο / θεωρητικο τους υποβαθρο – ναζισμος, φασισμος, κομμουνισμος – χρησιμοποιουν κατά κορον την εννοια του Λαου (Volk) τον οποιο ταυτιζουν με το Κοινωνικο Συνολο , καταλαβαινουμε πολύ ευκολα που μπορει να οδηγησει αυτή η σχηματοποιηση μιας κοινωνιας και η απόδοση στη γενικη της εικονα ιδιοτητες υπερβατικης οντοτητας.

Δεν προκειται παρα για ομαδες ατομων / ταξεις / συντεχνιες / strata / κλπ, με αντιθετα , συγκρουομενα, ασυμβατα κλπ συμφεροντα, ιδεοληψιες, θρησκειες, δοξασιες κλπ…

Ο ρολος του «κοινωνικου συνολου» το οποιο απαρτιζουν ολοι αυτοι δεν είναι άλλος από το να εξασφαλιζει δικαιες συνθηκες συνυπαρξης και ισες δυνατοτητες εξελιξης σε όλα του τα μελη με την προϋποθεση ότι τηρουν καποιες κοινα συμφωνημενες αρχες – κανονες λειτουργιας, (Σύνταγμα, Νόμους, Θεσμούς), οι οποιοι αλλαζουν αναλογα με το ποιο στρωμα κυριαρχει πανω στα υπολοιπα σε κάθε ιστορικη περιοδο

Δεν κατανοω γιατι θεωρειται θεμιτο , αυτό το στρωμα να χρησιμοποιει την περιστασιακη του εξουσια για να επιβαλλει τη δικη του αφηγηση πανω σε ολους τους υπολοιπους σαν την μονη δυνατη και επιτρεπτη, ταυτιζοντας τα δικα του συμφεροντα με αυτά του συνολου της κοινωνιας . Αυτό ακριβως οδηγει στην υποτιμηση των ατομων και στην «θεσμοποιημένη» καταπιεση τους , εν ονόματι του «κοινωνικου συνολου» βεβαιως, βεβαιως !

Ακριβως γι’αυτό το λογο ειμαι απολυτα πεισμενος τωρα πια – για φιλοσοφικους λογους που , φυσικα, εχουν την πηγη τους σε καθαρα προσωπικα βιωματα – ότι καθοριστικη προτεραιοτητα μιας κοινωνιας ειναι η προστασια της ελευθεριας των ατομων εναντι του «κοινωνικου συνολου», με την εννοια ότι αυτά είναι τα «αδυναμα» στοιχεια της κοινωνιας, εντελως ανυπερασπιστα απεναντι σε κάθε μορφη εξουσιας, ειτε αυτή προερχεται από τους θεσμικους μηχανισμους των κρατων, ειτε από οργανισμους / οργανωσεις όπως οι θρησκειες, ειτε από συλλογικοτητες όπως τα πολιτικα κομματα, οι αιρεσεις κλπ…

Νομιζω ότι ο Καφκα τα εχει περιγραψει πολύ πιο παραστατικα απ’ότι μπορω εγω στη Δικη και στον Πυργο.

Αλλωστε ειμαι βεβαιος ότι η εν γενει επικληση αυτου που αυθαιρετα οριζεται ως το «καλο του κοινωνικου συνολου» ή το «κοινωνικο συμφερον» , ταυτιζόμενο τεχνηεντως και υπογειως με τα συμφεροντα συγκεκριμενων ομαδων / στρωματων, επιβάλλει την υπεροχή της Κοινωνιας (με ορους αφηρημενης Ολοτητας) εναντι των ατομικων ελευθεριων των πολιτων που την απαρτιζουν , με αποτέλεσμα να καταληγει αργα ή γρήγορα στην ολοκληρωτικη βαρβαροτητα , ανεξαρτητως προσήμου, σοσιαλιστικου, ναζιστικου, φασιστικου ή ακομη και «αμεσοδημοκρατικου» !!!

Ως Ατομο εννοω φυσικα τον Πολιτη (citizen), όχι τον ιδιωτη (idiot), αλλα ουτε και τον «πελατη» !

Αυτος είναι και ο βασικος λογος που βρισκομαι εδώ αλλωστε και όχι σε κανενα από τα κομματα που υποδυονται τους προστατες του «λαου», όπως αυτά τον εννοουν φυσικα. Γιατι κεντρικο στοιχειο της πειρατικης ιδεολογιας είναι τα Προσωπα και η Ελευθερια και προστασια της Ιδωτικοτητας, αρχη από την οποια απορρεουν ολες οι άλλες.

2. Οικονομία και Κοινωνια

Θεωρούμε ότι είναι εφικτή η επιλογή ενός Νέου Μοντέλου Οικονομικής Λειτουργίας. Άξονες αυτού του νέου μοντέλου είναι:
α. Η Ομότιμη Παραγωγή, όπου η κατανομή πηγών και αγαθών δεν γίνεται μέσα από τους μηχανισμούς των τιμών αλλά από μορφές διακυβέρνησης που εστιάζουν στην παραγωγή αξίας χρήσης και όχι χρηματικού κέρδους, σε αντίθεση με την εμμονή στο αλλοτριωτικό, υπερκαταναλωτικό και οικολογικά καταστροφικό μοντέλο μιας υποτιθεμένης αέναης οικονομικής μεγέθυνσης με την οποία σήμερα ταυτίζεται η επικρατούσα αντίληψη της καπιταλιστικής «ανάπτυξης»
β. Ο Ανοιχτός Σχεδιασμός για τη δημιουργία υλικών, πνευματικών και πολιτισμικών προϊόντων
γ. Η Ορθολογική και Οικολογική Διαχείριση των Φυσικών Πόρων μέσα από πλήρως διαφανείς Οικονομικές Διαδικασίες και Πρακτικές Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Συμφωνω με την αναδιατυπωση της παραγραφου, αποδιδει οντως το νοημα αυτου που προσπαθησα να πω με καλυτερο – πιο δομημενο – τροπο, αλλα διαφωνω με την ρητη αναφορα της α’ παραγραφου , περι της Ομοτιμης Παραγωγης.

Αφ’ ενός προκειται για μια θεωρια για την οποια δεν εχει γινει η παραμικρη συζητηση μεσα στο κομμα, ουτε εχει εκφραστει καποια αποψη με τεκμηριωμενα επιχειρηματα. Θεωρω επομένως ατοπο και «καπελωτικο» να περιληφθει a priori σε ένα τοσο σημαντικο κειμενο όπως είναι οι Αρχες των Πειρατων με τροπο αυθαιρετο και αβασανιστο.

Είναι εξαιρετικα μεγαλη συζητηση το τι μπορει να αντικαταστησει τη θεωρια των τιμων και μπορω να πω ότι διαβάζοντας το Ομότιμο Μανιφέστο, σχηματισα την εντυπωση οτι τα πρότυπα της σχετικης θεωριας αντλουνται από μικρες κοινοτητες με αγροτικο – βιοτεχνικο κυριως χαρακτηρα. Δεν μας εξηγει κατά κανενα τροπο τι γινεται π.χ. με τη βιομηχανικη παραγωγη εντασης κεφαλαιου και τεχνολογιας αιχμης. Πως και από ποιους θα κατασκευαζονται αεροπλανα, πλοια, σιδηροδρομοι, διαστημοπλοια (!) , για να μην αναφερω φυσικα τα οπλικα συστηματα, την παραγωγη ενεργειας σε μεγαλη κλιμακα, την πυρηνικη τεχνολογια κλπ.κλπ… Ουτε πως μπορει να συνδυαστει αυτος ο τροπος παραγωγης με την οικονομια της αγορας, για την οποια επισημαινει οτι δεν καταργειται...πραγμα λογικα παραδοξο.

Δεν ειμαι αντιθετος με την εννοια του κοινοτισμου εν γενει, στα πλαισια της αλληλεγγυας οργανωσης των μικρων κοινωνιων / κοινοτητων / χωριων κλπ, θεωρω όμως πολύ προωρη τη συζητηση για μια αμεση στροφη στην υποστηριξη θεωριων που εχουν σαν βασικη πηγη και προτυπο τον «πρωτογονο κομμουναλισμο» … Σου λεει κατι το ονομα Μανος Φαλτάιτς ; Είναι ενδιαφερον ότι η πρωτη παρουσιαση της θεωριας του κοινοτισμου στην Αθηνα εγινε το 1970, επι δικτατοριας φυσικα !

Κινητήρια δύναμη σε αυτό τον κοινωνικό μετασχηματισμό θα είναι ένα Νέο Σύστημα Αξιών και Ιδεών, με επίκεντρο τα Πρόσωπα και άξονες την Ατομική Ελευθερία σε συνάρτηση με την Κοινωνική Υπευθυνότητα, το οποίο θα έχει σαν κεντρικό στόχο την διαμόρφωση μιας κοινωνίας με Ελευθερία, Ισονομία, Αλληλεγγύη, Οικονομική Ευημερία, με σεβασμό στην προσωπικότητα κάθε ατόμου χωρίς καμιά απολύτως διάκριση

Συμφωνω πληρως με την αναδιατυπωση αυτή η οποια θα αντικαταστησει την υπαρχουσα στην αρχικη μου προταση.

3. Περι Αμεσης Δημοκρατιας


Νομίζω ότι στην 2.3.2 πρέπει να διαγραφεί "στην κατεύθυνση της Άμεσης Δημοκρατίας, με συγκριτικό πρότυπο την σύγχρονη εφαρμογή της η οποία υλοποιείται στην Ελβετική Δημοκρατία". Είμαστε απολύτως ενήμεροι για το τι συμβαίνει στην Ελβετία; Μήπως εξειδικεύουμε τη γενική αναφορά της παραγράφου;

Προσωπικα δεν διαφωνω, η προσθηκη μπηκε για να μεινει μια διεξοδος ανοιχτη και να δοθει ένα συγκεκριμενο παραδειγμα κοινοβουλευτικης δημοκρατιας με αρκετα στοιχεια αμεσοδημοκρατικης λειτουργιας. Αυτό δειχνει την εφικτοτητα ενός μεικτου συστηματος σε συγχρονες πραγματικες συνθηκες και όχι μιας εξειδανικευμενης «ιδεατης Ουτοπιας» όπως αυτή που εχει εγκατασταθει στα μυαλα ορισμενων . Εάν όχι σε αυτην τοτε σε ποια κατευθυνση θα τεινει η κοινωνια που περιγραφεται πιο πριν ;

Αλλωστε και η δικη σου προταση για μια οργανωση της οικονομιας με αξονα την ομοτιμη παραγωγη σε τι ειδους κοινωνια νομιζεις ότι εχει την παραμικρη πιθανοτητα να υλοποιηθει , εάν όχι σε μια κοινωνια με πληρως αμεσοδημοκρατικους θεσμους ;;;

Εάν προκειται να απαλειψουμε εντελως κάθε αναφορα στην αμεση δημοκρατια, ας το κανουμε . Να μην ξεχναμε όμως ότι αυτό θα επηρεασει και τη δικη μας εσωτερικη λειτουργια – π.χ. την αναγκαιοτητα του liquid – καθως επισης θα σηματοδοτησει και την «καταγραφη» μας σε ένα χωρο του «σοσιαλδημοκρατικου κεντρου», πραγμα το οποιο θα αποδυναμωσει εντελως το επιχείρημά μας ότι βρισκομαστε εξω από τον παραδοσιακο αξονα αριστερας – δεξιας.

Τι διαφορετικο θα εχουμε να προτεινουμε από το συστημα που οριζεται σαν αντιπροσωπευτικη κοινοβουλευτικη δημοκρατια , περα από μετριοπαθεις «λειτουργικες» βελτιωσεις ; Γιατι καποιος θαπρεπε να μας προτιμησει για κατι τετοιο αντι για τα υπαρχοντα συστημικα κομματα ;

@mankasp
Συμφωνω με την αντικατάσταση οπως την προτεινεις.
Νέες "πειρατικές" αρχές :
1. Δρυός πεσούσης πας "πειρατής" ξυλεύεται
2. Ουδείς ασφαλέστερος εχθρός από τους ευεργετηθέντες ΑΧΑΡΙΣΤΟΥΣ
3. Όποιος ανακατεύεται με τα πίτουρα , στο τέλος τον τρώνε οι κότες


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 3 και 0 επισκέπτες