Ανοιχτό/Ελεύθερο Λογισμικό στο Ελληνικό Δημόσιο: Γίνεται;

Συζήτηση για πολιτικά θέματα και γεγονότα.
Petros
Μέλος του Κόμματος Πειρατών
Δημοσιεύσεις: 4216
Εγγραφή: 08 Ιουν 2012, 13:37
Τοποθεσία: Παντού και πουθενά

Ανοιχτό/Ελεύθερο Λογισμικό στο Ελληνικό Δημόσιο: Γίνεται;

Δημοσίευσηαπό Petros » 27 Ιαν 2015, 18:40

<3

Δηλαδή: Θέλω να μιλήσουμε μαζί του και να το εντάξουμε στο πρόγραμμα! :D


Μπορεί να εφαρμοστεί το Ανοιχτό/Ελεύθερο Λογισμικό στο Ελληνικό Δημόσιο? Μπορεί αυτό να συμβάλει στη μαζική μειωση του κόστους των δαπανών του?
Τι χρειαζεται για να μπορέσει να γίνει αυτό? Πόσο εφικτό είναι στην πραγματικότητα?
Όλα τα παραπάνω, θα προσπαθήσει ν' αναλύσει με όσο το δυνατό πιο απλό τρόπο το παρακατω άρθρο.
Δεν θα εμπλακούμε σε καμία περίπτωση σε τεχνολογικές/νομικές λεπτομέρειες, καθώς στην ουσια πρόκειται για θέμα βούλησης.
Θα αναλύσουμε όσο πιο σύντομα γίνεται την πραγματικότητα και βάση αυτής θα προταθούν υλοποιήσιμες ιδέες.

-Σαν δεδομενα έχουμε τα εξής:

Βιώνουμε μια οικονομική κατάσταση η οποία ονομάζεται κρίση και συγχρόνως επιφέρει συνέπειες σε όλο το φάσμα της οικονομικής/κοινωνικής ζωής των ανθρώπων.
Έχουμε ένα σπάταλο κράτος, με μηδενική κοινωνική πρόνοια/ευαισθησία στον πολίτη και με απόλυτη συνέπεια σε κελεύσεις πολυεθνικών συμφερόντων.
Η τεχνογνωσία που υπάρχει στους λαμβάνοντες της αποφάσεις και μιλάμε για πολιτικές, είναι από μηδενική ως απειροελάχιστη. Στο πλείστο των περιπτώσεων περιορίζεται στα social media. Η ονομασία και μόνο του διαδικτύου και των παροχών του, με τον όρο: Νέα Μέσα, υποδηλώνει το γεγονός.

Μια μειωση του τεράστιου και άσκοπου τις περισσότερες φορές κόστους του δημόσιου τομέα, θα έχει την δυνατοτητα να συμβάλλει στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων για κοινωνική προνοια.
Ίσως θα έχει ακομα την δυνατοτητα για νέες θέσεις εργασίας η συνεργασίες με επαγγελματίες, κάτω από πλαισια που εύκολα μπορούν να οριστούν, χωρίς να περιλαμβάνει σπατάλες και περαιτέρω επιβάρυνση του προϋπολογισμού.
Το ερώτημα είναι πως θα ξεπεραστούν οι τρεις πρώτοι σκόπελοι που καθιστούν οποιαδήποτε σκέψη αρχής εξ' αρχής ανέφικτη.
Σαφώς και για το τρίτο, δεν μπορουμε να κανουμε κάτι. Ίσως όμως μπορουμε να κανουμε αρκετά για τα δυο πρώτα.
Και σε αυτή τη περίπτωση όμως σημαντικός παράγοντας είναι η θέληση και συγκεκριμένα, αυτή που συνηθίζουμε να αποκαλούμε: Λαική θέληση".

-Αυτά που ισχύουν την παρούσα στιγμη, σαν συγκυρία είναι τα εξής:

Δεν είναι πλέον σε ισχύ η αμαρτωλή συμφωνία του Ελληνικού Δημοσίου που είχε συνάψει με την Microsoft πριν καποια χρόνια. Για την ακρίβεια, αυτή η "σύμβαση" έχει λήξει.
Υπάρχει πλέον μια αρκετά ισχυρή μερίδα ανθρώπων που είναι γνώστες του ΕΛΛΑΚ, κοντά στα κέντρα λήψης αποφάσεων.
Ήδη σε καποια σημεία του Δημοσίου έχει παρεισφρήσει και εκτός αυτού υπάρχει μια πολύ μεγάλη βάση στα πανεπιστημιακά και τεχνολογικά ιδρύματα.
Οι πολιτικοί (που στη πλειοψηφία τους είναι επαγγελματίες πολιτικοί), έχουν καταλάβει πως ο κόσμος πλέον γνωρίζει πολύ περισσοτερα και ήδη ενημερώνεται στο διαδίκτυο. Δεδομένης της παρούσας κατάστασης, ίσως ήταν πιο θετικά διακείμενοι σε μια τέτοια παραχώρηση (έναντι άλλων, αναμφίβολα και δυστυχώς).

-Κάποιες σημαντικές προυποθέσεις:

Απόφαση για το ποια Linux διανομη θα είναι αυτή που θα χρησιμοποιηθεί.
Απόφαση για μια δεύτερη διανομη που θα έχει τη δυνατοτητα να χρησιμοποιηθεί σε παλαιότερα και παροπλισμένα μηχανήματα (ίσως οι λύσεις πρέπει να είναι πάνω από μια σε αυτή την περίπτωση).
Απόφαση για λύσεις σερβερς, όπου αυτοί είναι αναγκαίοι. Η θα γίνει με ανάθεση σε καποια εταιρεία Linux που δραστηριοποιείται στον χώρο, είτε με επί μέρους λύσεις που θα αναφέρουμε και πιο κάτω.
Σύσταση ομάδας υπαλλήλων ασχέτως υπουργείου/διεύθυνσης που θα ξεκινήσουν το εγχείρημα εκπαιδευόμενοι. Ίσως χρειαστούν σεμινάρια για καποια έτη (περίπου πενταετία στο σύνολο). Μπορούν οι υπάλληλοι να μετέχουν σε παρουσιάσεις των Foscom στην Ελλάδα η και σε άλλες συλλογικές δράσεις κοινοτήτων του ΕΛΛΑΚ στο πανελλήνιο. Σε αυτή τη περίπτωση θα πρέπει να υπάρχει φόρμουλα άμεσης ενημέρωσης για τέτοιες δράσεις από συλλόγους/grups, με δημοσιεύσεις τους σε σχετική για τον σκοπό αυτό ιστοσελίδα.
Αυστηρές προυποθέσεις για το λογισμικό που θα εγκαθιστούν/απεγκαθιστούν από μόνοι τους οι υπάλληλοι.

-Για να προχωρήσουμε, υποθέτουμε ότι επιλύθηκαν όλα τα παραπάνω και προχωρούμε στον τρόπο υλοποίησης εφαρμογής του Ανοιχτου/Ελεύθερου Λογισμικου στον Δημόσιο Τομέα.
Σαφώς και πρέπει να γίνουν καποια βήματα, τα οποία αν μεθοδευτούν κατάλληλα και με ρήτρα προθεσμιών θα δώσουν αποτελέσματα και με καποια από τα βήματα να έχουν μηδενικό κόστος.
Όλα μπορούν να ολοκληρωθούν σε τρεις φάσεις, όπου η καθεμία θα περιλαμβάνει καποια διαφορετικά βήματα:
ΦΑΣΗ ΠΡΩΤΗ
ΒΗΜΑ 1

Καταγραφή ολόκληρου του hardware (ενεργό και παροπλισμένο), από όλες τις διευθύνσεις και από όλα τα υπουργεία (μιλάμε για όλες τις υπηρεσιες και όχι μόνο τις κεντρικές διευθύνσεις.
(μηδενικό κόστος, μπορεί να πραγματοποιηθεί από ορισμένους υπάλληλους και σε μέγιστο διαστημα 15 ημερών να είναι συγκεντρωμένη η απογραφή στο σύνολο της).
ΒΗΜΑ 2

Καταγραφή ειδικευμένου λογισμικου που τυχόν χρησιμοποιείται από διευθύνσεις η τμήματα κάποιων υπουργείων.
Η λογική σε αυτό είναι απλή και κατά κύριο λόγο, μιλάμε για επαγγελματικό λογισμικό. Το να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασια και συγχρόνως να εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις (στις περιπτώσεις του εμπορικού), δεν χρειαστεί περισσότερο από έναν μήνα.
ΒΗΜΑ 3

Αυτό μπορεί να γίνει συγχρόνως με τα δυο προηγούμενα και αφορά καταγραφή των πρωτευόντων μηχανημάτων.
Τα μηχανήματα δηλαδη, τα οποία παράγουν πραγματικά χρηστικό έργο και δεν είναι απλά για καποιο mail, σερφάρισμα στο διαδίκτυο και την συνήθη πασιέντζα.
ΒΗΜΑ 4

Συγκρότηση ομάδας εκπαίδευσης. Και αυτό είναι εφικτό από τους υπαλλήλους των υπουργείων που έχουν τις γνώσεις και τα προσόντα (τυπικά η ουσιαστικά).
Αυτή μπορεί να γίνει σε υπάρχοντα κέντρα κατάρτισης που ανήκουν στο δημόσιο, από ανθρώπους της παραπάνω ομάδας η και ειδικευμένους υπάλληλους/καθηγητές/επιστήμονες του δημοσίου. Σε όλες τις φάσεις του σχεδίου, μπορούν να μετέχουν φοιτητές και καθηγητές σχολών πληροφορικής.
Στην εκπαίδευση θα λάβουν μέρος, ειδικευμένοι υπάλληλοι από κάθε διεύθυνση των υπουργείων και αυτοί με τη σειρά τους, θα μεταλαμπαδεύσουν, στις ανά τόπους υπηρεσιες τους, τις γνώσεις στους συναδέλφους τους και θα αναλάβουν την εγκατάσταση των νέων λειτουργικών συστημάτων Linux.
Η εκπαίδευση θα περιλαμβάνει απλά και βασικά πράγματα:

Εγκατάσταση μιας Linux διανομής σε ολοκληρο τον δίσκο/εγκατάσταση παράλληλα με τα Windows.
Επίδειξη εγκατάστασης λογισμικου.
Επίλυση στοιχειωδών προβλημάτων, περαιτέρω γνωριμία με το νέο λειτουργικό σύστημα.
Επίδειξη χρήσης του νέου λογισμικου (πχ LibreOffice, Gimp, κλπ).
Επεξήγηση διαφορών των λειτουργικών συστημάτων και ανάλυση του τι είναι και τι προσφέρει το ΕΛΛΑΚ.

Αυτή η φάση θα έχει καποιο κόστος, τ' οποίο ωστόσο αν προβλεφθεί σωστά, μπορεί να μειωθεί πολύ σημαντικά. Το όφελος από αυτό το έξοδο θα αντισταθμιστεί και μαλιστα σε μεγαλο βαθμό, από τις "επισκευές" υπολογιστών του δημοσίου, οι οποίες κατά κύριο λόγο είναι formats.
Επειδή προφανώς η εκπαίδευση θα γίνει στα μεγάλα αστικά κέντρα, πρέπει να προβλεφθεί η κάλυψη της μετακίνησης των υπάλληλων που θα μετέχουν στα εκπαιδευτικά σεμινάρια(εκτός έδρας) και θα έρχονται από την επαρχία.
Η μετακίνηση μπορεί να γίνει ανά νομό ακομα και με οχήματα (πούλμαν) του δημοσίου.
Η διάρκεια των σεμιναρίων στο σύνολο, ωστε να καλυφθούν όλοι οι επιλεγμένοι υπάλληλοι από τις διευθύνσεις των υπουργείων στο πανελλήνιο, δεν θα διαρκέσει περισσότερο από 20 ημερες.
Η εκπαίδευση μπορεί να είναι ημερησία, ωστε να μην υπαρχουν έξοδα διαμονής. Άλλωστε όλα τα παραπάνω δεν χρειάζονται πάνω από 5 με 6 το πολύ ώρες.
Ο κάθε υπάλληλος που μετείχε θα λαμβάνει πιστοποίηση.

ΦΑΣΗ ΔΕΥΤΕΡΗ
ΒΗΜΑ 1

Οι εκπαιδευμένοι υπάλληλοι, με την επιστροφή στις υπηρεσιες τους, αναλαμβάνουν έργο και έχοντας ήδη γίνει τα απαραιτητα backup στα προηγούμενα μηχανήματα με Windows, προχωρούν στην εγκατάσταση της συμφωνηθείσας Linux διανομής και παράλληλα, μεταλαμπαδεύουν τις γνώσεις τους και στους υπόλοιπους συνάδελφους τους οι οποίοι χρησιμοποιούν υπολογιστή.
Έτσι ο κάθε υπάλληλος θα μπορεί να εγκαταστήσει μόνος το νέο λειτουργικό σύστημα, με κάποιον (τον ήδη εκπαιδευμένο) υπάλληλο σαν επιβλέποντα της διαδικασίας.
Και εδώ δεν υπάρχει καποιο κόστος. Όλη αυτή η διαδικασια, ωστε να ολοκληρωθεί στο πανελλήνιο, μπορεί να κρατήσει περίπου 20 ημερες.
ΒΗΜΑ 2

Εγκατάσταση ειδικευμένου λογισμικου. Δεν μιλάμε φυσικά για τη σουίτα γραφείου, μα για πιο ειδικευμένο λογισμικό (πχ σχεδιαστικά προγράμματα cad, εκπαιδευτικό, κλπ).
Έχοντας ήδη από την πρωτη φάση/βήμα , ξεκαθαρίσει τους πραγματικά παραγωγικούς υπολογιστές, αυτοί εντός διαστήματος σχεδον 60 ημερών, από την έναρξη του σχεδίου θα μπορεί να λειτουργήσει.
Στη συνεχεια θα μπορεί, αν αυτό είναι το ζητούμενο, να γίνει επέκταση και σε όλα τα υπόλοιπα μηχανήματα, ωστε να γίνει εφικτό το υπολογιστής ανά υπάλληλο.
ΒΗΜΑ 3

Περιπτώσεις με υπουργεία/διευθύνσεις που έχουν και servers.
Έχοντας από την πρωτη φάση, καταγραφεί και αυτές οι περιπτώσεις, παράλληλα με το εγκατεστημένο σε αυτούς λογισμικό, είναι δυνατό να προχωρήσει η όχι η μετάβαση σε Linux servers η αν δεν το επιτρέπει τυχόν ειδικευμένο εμπορικό λογισμικό.
Αυτή η δουλειά μπορεί να γίνει από τους μισθωμένους εξωτερικούς συνεργάτες που έχει κάθε υπουργείο/διεύθυνση, από άλλους "πληροφορηκάριους", ανά την Ελλάδα που ανήκουν σε διάφορα υπουργεία και σε καποιες περιπτώσεις και έναντι κάποιας μικρής αμοιβής και κάλυψης εξόδων από εθελοντές του ΕΛΛΑΚ, προφανώς κάτω από την οργάνωση κάποιου συλλόγου του χώρου (πχ Greeklug, Hellug).
Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα αποδοτικότερο σέρβις, πιο απροβλημάτιστη λειτουργία των servers και θα μπορεί ανά χρόνο να γίνεται μια επίβλεψη από κλιμάκια μισθωμένων ανθρώπων του ΕΛΛΑΚ (κάτω πάντα από την οργάνωση κάποιου συλλόγου).
ΒΗΜΑ 4

Να δημιουργηθεί μια ιστοσελίδα με τρίτες και επιμέρους εφαρμογές που ίσως χρειαστούν καποιες διευθύνσεις. Αυτή η ιστοσελίδα θα είναι στα Ελληνικά και θα αναφέρει τα χαρακτηριστικά της κάθε εφαρμογής, με τυχόν ιδιαιτερότητες στις οδηγίες εγκατάστασης/χρήσης, με download link προς την επίσημη σελιδα του λογισμικου.
Αυτό μπορεί να αρχισει σταδιακά και να ολοκληρωθεί στο μέγιστο, σε διαστημα περίπου 3 μηνών.
Οι υποδομές και οι γνώσεις για αυτό ήδη υπαρχουν και είναι εφαρμόσιμες, ακομα και στο Ελληνικό Δημόσιο. Δεν χρειαζεται καποιο έξοδο, καθώς η σελιδα θα βασιστεί σε Ανοιχτό Λογισμικό και τόσο το υλικό, όσο και η διαμόρφωση της σελιδα, μπορεί να γίνει από τους υπάρχοντες υπαλλήλους που έχουν ασχοληθεί και με το opengov, σε συνεργασία με συλλόγους η και την εταιρεία ΕΛΑΚ.

ΦΑΣΗ ΤΡΙΤΗ
BHMA 1

Έχοντας ήδη εξασφαλίσει και δημιουργήσει μια καλή υποδομή, με σύγχρονο λειτουργικό σύστημα που θα επιμηκύνει τη ζωή των υπολογιστών, θα γλυτώσει από άσκοπα έξοδα σε εξωτερικούς τεχνικούς για format, ώρα να αξιοποιήσουμε αυτή την υποδομή για περαιτέρω και δραστικό τρόπο μείωσης του καθημερινού κόστος στο δημόσιο, με ποσά που αγγίζουν πολύ μεγαλο νούμερο σε εκατομμύρια.
Συνεπώς σε αυτή τη φάση, θα πρέπει να περάσουμε στο Υποχρεωτικό Λογισμικό.
Εφαρμογές δηλαδη που θα είναι εγκατεστημένες στα μηχανήματα του δημοσίου και σαν συνέπεια θα μπορούν να χρησιμοποιούνται καθημερινά, εξαλείφοντας κόστος.

ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ:

Ένα τεράστιο κόστος στο Δημόσιο είναι και οι επικοινωνίες. Τα τηλεφώνα, τα φαξ και φυσικά και η συντήρηση η αντικατάσταση αυτών των μηχανημάτων. Αναλογιστείτε περιπτώσεις σε υπουργεία όπου γίνονται κλήσεις στο εξωτερικό (πχ σε πρεσβείες, κλπ).
Mε την λυση κάποιου λογισμικου που επιτρέπει και κλήσεις (πχ Ekiga), το κόστος θα μειωνόταν στο ελάχιστο. Ακομα και η χρέωση για εξαγορά χρόνου θα ήταν εντελώς αμελητέα. Ένα έξτρα κόστος, μα και πάλι με ανοιχτές προσφορές, θα μπορουσε να είναι λογικό είναι ο εξοπλισμός όλων των υπολογιστών με ακουστικά/μικρόφωνο.
Σε αυτό το κομμάτι και σε αρκετές κεντρικές κυρίως, διευθύνσεις πολύ σημαντικό ρόλο, θα μπορουσε να διαδραματίσει και το Asterisk.

ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ

Σε συνδυασμό με το παραπάνω που οι τηλεδιασκέψεις θα είναι εύκολα εφικτές και προσβάσιμες από παντού στον δημόσιο τομέα, μια ακομα αποτελεσματική λυση θα ήταν και οι εφαρμογές συνεργασίας και απομακρυσμένης πρόσβασης. Το Ανοιχτό Λογισμικό δεν υστερεί καθόλου σε αυτόν τον τομέα και εκτός αυτού, για μη διαβαθμισμένα έγγραφα και έργα, θα μπορούν να χρησιμοποιούνται και διάφορες on-line υπηρεσιες (προκαθορισμένες φυσικά).
-Σίγουρα η λίστα είναι μεγαλύτερη, τα παραπάνω είναι απλά άμεσα υλοποιησιμα παραδείγματα.
ΒΗΜΑ 2

Επιβολή του Ανοιχτού Λογισμικου και στα σχολικά εργαστήρια, με την έναρξη διδασκαλίας στο μάθημα πληροφορικής (που θα πρέπει να επεκταθεί από το Δημοτικό).
Η διανομη/διανομές που θα χρησιμοποιούνται σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να είναι οι ίδια/ίδιες, όπως και στους υπόλοιπους τομείς του Δημοσίου.
Έχοντας ήδη φτάσει σε αυτό το βήμα, θα πρέπει όλοι οι υπολογιστές του Δημοσίου που χρησιμοποιούνται για γραμματειακή υποστήριξη, χωρίς δηλαδη καποιο ειδικευμένο λογισμικό, να έχουν αντικατασταθεί στο 100%.
Το ίδιο θα πρέπει να έχει συμβεί και στο μέγιστο τα μηχανήματα με ειδικευμένο λογισμικό στις περιπτώσεις που αυτό μπορεί να αντικατασταθεί επάξια σε ποιότητα και συμβατότητα με καποιο άλλο ΕΛΛΑΚ.
Στις αξιολογήσεις των υπάλληλων, μετά από ένα χρόνο που θα ισχύει η μετάβαση να εξετάζονται και σε αυτές τις γνώσεις.
ΒΗΜΑ 3

Δημιουργία υποστηρικτικών δικτυακών υπηρεσιών που θα ενδυναμώσουν το όλο εγχείρημα, κάνοντας το παράλληλα και περισσότερο παραγωγικό μα και χρηστικό.
Κάτι ιδιαιτέρως χρήσιμο θα ήταν καποια cloud υπηρεσία.
Αυτό θα μπορουσε να ήταν κάτι δημιουργημένο με το Sparkleshare η θα μπορουσε να ήταν κάτι αντίστοιχο με το Pithos.
Και αυτό είναι κάτι που θα μπορουσε να γίνει χωρίς ιδιαίτερο κόστος, άπω τους ειδικευμένους προγραμματιστές που υπαρχουν στο δημόσιο και τα οφέλη θα ήταν άμεσα και σαφώς με διάρκεια.
Λαμβάνοντας σαν δεδομένο, ότι μιλάμε για εργαλεία Ανοιχτού Κώδικα, είναι βέβαιο πως θα υπήρχε και η άμεση συνεισφορά της κοινότητας σε όλο το έργο
Έτσι η εξέλιξη του θα ήταν ταχύτερη και το αποτέλεσμα πολύ πιο καλό και προσιτό.
Η ολοκλήρωση ενός τέτοιου πρότζεκτ και το στήσιμο του, μπορεί να φτάσει και να ξεπεράσει τους έξι μήνες.
ΒΗΜΑ 4

Ανταλλαγή τεχνογνωσίας. Αυτό θα πρέπει να είναι από τα πρώτα που ζητηθεί πριν καν ξεκινήσει η πρωτη φάση και φτάνοντας εδώ να υπάρχει ήδη ένα καλό δίκτυο ανταλλαγής πληροφοριών με άλλες χώρες που έχουν μερικώς η ολικώς εφαρμόσει το Ανοιχτό Λογισμικό στις υπηρεσιες τους.
Κάτι τέτοιο θα μπορουσε να προσφέρει ειδικευμένο λογισμικό Ανοιχτού Κώδικα που έχει δημιουργηθεί αλλού και το μόνο που θα απαιτείται να είναι ο εξελληνισμός του.
Παραλληλα θα βοηθούσε και πρακτικά ωστε να στηθούν καποιες υποδομές για το όλο εγχείρημα.
ΦΑΣΗ ΤΕΤΑΡΤΗ
ΒΗΜΑ 1

Έχοντας υπαρξει μια προεργασία έξι μηνών, πριν ξεκινήσει το εγχείρημα και λαμβάνοντας σαν δεδομένο πως θα ξεπεραστούν οι όποιες γραφειοκρατικές δυσκολίες και θα μπει αυστηρή ρήτρα τήρησης των προθεσμιών, το όλο εγχείρημα θα μπορουσε να τελειώσει και να δουλεύει μέσα σε ένα ακριβώς χρόνο.
Ακομα στα τέλη αυτού του χρόνου θα υπαρχουν στατιστικά στοιχεία που θα δείχνουν την πορεία του εγχειρήματος από κάθε πλευρά.
ΒΗΜΑ 2

Επέκταση του μέτρου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και σε υπηρεσιες/οργανισμους του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Οι διαδικασίες είναι οι ίδιες και ετσι μέσα σε διαστημα δυο χρόνων από την αρχική εφαρμογή του μέτρου, το Δημόσιο σε όλο το εύρος του, θα έχει υιοθετήσει το Ανοιχτό/Ελεύθερο Λογισμικό σε ποσοστό που θα ξεπερνάει το 90%.
ΒΗΜΑ 3

Επί μέρους υπηρεσιες/οργανισμοί/διευθύνσεις.
Σε καποιες περιπτώσεις αυτή η αλλαγή ίσως να μην ήταν εφικτή η να ήταν μη συμφέρουσα η ακομα να χρειαζόταν πιο μεγάλη διαδικασια μετάβασης.
Μιλάμε για πιο ειδικευμένες περιπτώσεις, όπως αυτές της Αστυνομίας, νοσοκομείων, Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, κλπ.
Αυτό ίσως τράβαγε σε βάθος ακομα και πέντε χρόνων από την αρχική εφαρμογή, οποτε και τότε θα ήταν πλέον ξεκάθαρο το τι ισχύει, μα και με πολλές εφαρμογές να έχουν αναπτυχθεί από την κοινότητα και την ομάδα προγραμματιστών του Δημοσίου.
Σημαντικό όλο αυτό το διαστημα των πέντε χρόνων, το Δημόσιο να φροντίζει να διεξάγει σεμινάρια σε επίπεδο περιφέρειας και βέβαια όπως προαναφέραμε να μπορούν οι υπάλληλοι να παρακολουθήσουν και σεμινάρια/παρουσιάσεις που γίνονται από συλλόγους ανοιχτοί λογισμικου και έχουν σχέση με το αντικείμενο τους.
ΒΗΜΑ 4

Συγκέντρωση παροπλισμένου hardware. Η καταγραφή του έχει ήδη γίνει από την πρωτη φάση και πρέπει να βρεθεί κάποιος τρόπος, ωστε αυτό το hardware να ελεγχθεί, να επισκευαστεί ότι είναι δυνατόν, με ανταλλακτικά που θα χρησιμοποιηθούν από τα ίδια αυτά τα μηχανήματα και στη συνεχεια να αξιοποιηθεί με καποια ελαφριά Linux διανομη (αν πρόκειται για παλιά μηχανήματα) και να δοθεί σε περιπτώσεις που σχολεία η άλλες ευαίσθητες υπηρεσιες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, προσφερουν πραγματικά κοινωνικό έργο αντιμετωπίζουν ελλείψεις σε παραγωγικούς υπολογιστές.
Ο έλεγχος λειτουργίας τους, μπορεί να γίνει επί τόπου στις υπηρεσιες και στη συνεχεια στα πλήρη αυτά μηχανήματα να γίνει η εγκατάσταση του λειτουργικού που θα περιλαμβάνει τα αυτονόητα για μια καθημερινή χρήση.
ΒΗΜΑ 5

Επιβολή Ανοιχτών Προτύπων, ηλεκτρονικές συναλλαγές/εξυπηρέτηση στον πολίτη.
Ένας από τους λόγους που εγινε όλο αυτό, είναι η μειωση της γραφειοκρατίας και η μετάβαση των πολιτών στα υπουργεία και διευθύνσεις.
Υπάρχει ήδη η υποδομή, ωστε να εφαρμοστεί και στη πράξη η ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Πλέον δεν υπάρχει η παραμικρή δικαιολογία για να μην εφαρμοστεί και αν αυτό δεν συμβεί θα είναι είτε επειδή δεν υπάρχει (πολιτική) βούληση, είτε επειδή σε καποια σημεία υπαρχουν κακοί/μη συνεργάσιμοι η παραγωγικοί υπάλληλοι (ασχέτως τους βαθμού τους).
Προφανώς έχει διανυθεί ήδη πολύς δρόμος, ωστε κάποιος από αυτούς τους παράγοντες να μη μπορεί να αντιστραφεί και μαλιστα γρήγορα.
Ήδη λοιπόν το δημόσιο θα έχει εφαρμόσει καποια ανοιχτά πρότυπα συνεργασίας τα οποία και θα πρέπει να τηρούν οι συναλλασσόμενοι (επαγγελματίες, εταιρείες, ιδιώτες)μαζί του και σε κάθε περίπτωση θα είναι Ανοιχτό/Ελεύθερο Λογισμικό που δεν θα χρειαζεται κόστος ωστε να το αποκτήσει κάποιος.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

-Τα οφέλη από όλο αυτό το εγχείρημα, είναι πρώτα απ' όλα τα εμφανή που είναι ο οικονομικός τομέας. Επέκταση αυτού θα είναι οι κοινωνικές παροχές αυτού, καθώς θα έχει εξοικονομηθεί ένα τεράστιο ποσό κάθε χρόνο, αφου ακομα και το hardware θα διαρκεί πολύ περισσότερο, μα και δεν θα δαπανώνται χρήματα για "ανόητες επισκευές"
Βέβαια κάτι ακομα που θα πρέπει να υπαρξει είναι ένας μηχανισμός που θα ελέγχει και αξιοποιεί το χαλασμένο hardware. Έχουμε δει περιπτώσεις όπου δαπανήθηκαν ασύλληπτα ποσά για να επιδιορθωθεί προβληματικό hardware, όταν με αυτά τα χρήματα αγοραζες ιδίων προδιαγραφών μηχάνημα και μαλιστα δυο φορές!

-Μέσα σε 5 με 7 χρόνια με αυτή την κίνηση του δημοσίου, σαφώς και θα επεκταθεί η χρήση του Ανοιχτου/Ελεύθερου λογισμικου από εταιρείες μα και ιδιώτες.
Θα υπαρξει μια τεράστια καθοδική καμπύλη στο θέμα πειρατείας στην χώρα, καθώς την υπάρχουσα στιγμη βρίσκεται ψηλά στην λίστα και αυτό σε μεγαλο μέρος προκύπτει από το παράνομο λογισμικό (Windows, εφαρμογές για Windows).

ΕΠΙΛΟΓΟΣ:
Όλα τα παραπάνω είναι ένα απόσταγμα από γνώμες και απόψεις ανθρώπων που γνωριζουν την λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, μα και τα οφέλη του Ανοιχτου/Ελεύθερου Λογισμικου τόσο στο Δημόσιο, όσο και στην κοινωνια.
Για όλα σχεδον τα βήματα που αναφέρονται παραπάνω, έχουν δοθεί επί μέρους λεπτομέρειες οι οποίες αφορούν την πρακτική πλευρά της υλοποίησης με λεπτομέρειες.
Το πιο σημαντικό που τονίστηκε, είναι ως για να μπορέσουν να συμβούν όλα τα παραπάνω, κρατώντας παράλληλα το κόστος (λογαριάζοντας ακομα και τα καύσιμα μετακινήσεως των υπηρεσιακών αυτοκινήτων), θα πρέπει να υπαρξει μια απόλυτη συνεργασία ανά νομό και περιφέρεια στις εκεί υπηρεσιες, ασχέτως υπουργείου που υπάγεται η κάθε μια.
Και φυσικά όλο το έργο, καθώς και οι όποιες αγορές/προμήθειες τεχνολογικού υλικού να βρίσκονται κάτω από ανοιχτά πρότυπα και διαφάνεια και οποιαδήποτε πράξη είναι καταχρηστική η άσκοπη να διακόπτεται άμεσα πριν πραγματοποιηθεί.
-Ειπώθηκαν και άλλα, με προτάσεις για το πως μπορούν να μειωθούν κατά πάρα, μα πάρα πολλά εκατομμύρια, τα έξοδα χρήσης κινητών τηλεφώνων στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα και ιδίως αυτά που χρησιμοποιούν σύμβουλοι υπουργών και ανώτερα διευθυντικά στελέχη η γενικοί γραμματείς, μα αυτό νομιζω είναι άλλο θέμα και δεν θα πρέπει να το μπλέξουμε με το υπάρχον που αφορά αποκλειστικά και μόνο χρήση Ανοιχτου/Ελεύθερου Λογισμικου, χωρίς ανάμειξη εταιρειών.

Και φυσικά καταλήγουμε από εκεί που ξεκινάει και είναι προφανώς και το μεγαλύτερο εμπόδιο στην πραγμάτωση τέτοιων σχεδίων προς όφελος της κοινωνίας.
Στην έλλειψη πολιτικής βούλησης και ίσως ακομα και κάποιων ανθρώπων στον χώρο μας, να ξεπεράσουν τις μικροκομματικές τους εξαρτήσεις.
Και το σημαντικότερο είναι πως θέλει ευελιξια. Αν πάει αυτό το θέμα (μα και άλλα), να κινηθεί σαν πρόταση με τους ρυθμούς τους Δημοσίου, όσο καλή και αν είναι η πρόθεση, το μόνο βέβαιο είναι πως θα κολλήσει στις καλένδες.

Στη συνεχεια, δίνονται καποια υποστηρικτικά αρθρα σε όλα τα παραπάνω. Θα μπορούσαν να είναι πολύ περισσοτερα, ωστόσο δίνονται καποια δειγματοληπτικά:

Eλεύθερο λογισμικό και Εθνική κυριαρχία
Οι 10 στρατηγικές χειραγώγησης των λαών
Συνέντευξη του Richard Stallman στο Αγγλικό Linux Format σχετικά με την σπουδαιότητα του Ελεύθερου Λογισμικού! (μεταφρασμένο)
Εξτρεμαδούρα-Ισπανία: κινείται προς λειτουργικό σύστημα ανοιχτού κώδικα
Ιταλία: Νομοθετική πρόταση για το Ελεύθερο Λογισμικό στη Δημόσια Διοίκηση!
Hospital: Ελεύθερο Λογισμικό για οργάνωση νοσοκομείου-ιατρείου
CalemEAM: Διαχείριση/συντήρηση περιουσιακών στοιχείων επιχειρήσεων
La-Kenak: Aνοιχτού Κώδικα λογισμικό για εκπόνηση ενεργειακών μελετών!
Υδρογνώμων: Η δύναμη του Ελεύθερου Λογισμικού στην υδραυλική/υδρολογία
Μαθαίνοντας από το ξυπόλητο κίνημα
Hardware Ανοιχτου Κώδικα (openhardware)
Μια λίστα (reviews), με εφαρμογές Ανοιχτου/Ελεύθερου Κώδικα που πολλές μπορούν να εφαρμοστούν στο Δημόσιο και εταιρείες.

Και επειδή πάνω απ' όλα είναι θέληση, θυμηθείτε μια πολύ σπουδαία ιστορια:

O Munguya, το Linux της ζούγκλας και ο ISP των container!

Άλλωστε ο Ανοιχτός Κώδικας και ο τρόπος του hacker, μπορεί να έχει εφαρμογή σε κάθε τομέα της ζωής μας. Για παράδειγμα:

Υπάρχει Open Source παντού; Υπάρχει!!!
Ανοιχτό Κώδικα παντού τώρα: OpenSourceEnergy!
Ανοιχτου Κώδικα Οικονομία.

Και επειδή, υποθέτω ότι οι περισσότερου θα πείτε ότι όλα αυτά (στην Ελλάδα) ανήκουν στη σφαίρα της ουτοπίας, δείτε το παρακατω βιντεο:

P2P και Ουτοπία (video)

Το κίνημα του ελεύθερου λογισμικού και η Wikipedia είναι μόνο μερικά παραδείγματα της ομότιμης επανάστασης. Μια επανάσταση που δεν απαιτεί, αλλά δημιουργεί τον κόσμο που θέλει, μέσα στον κόσμο που θέλει να ξεπεράσει…

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
-Φυσικά το παραπάνω άρθρο, δεν αποτελεί καποια επιστημονική μελέτη (αν χρειαζεται κάτι τέτοιο). Απλά αναλύει με όσο το δυνατό πιο σαφή τρόπο το πως μπορεί να εφαρμοστεί η επικράτηση του Ανοιχτου/Ελεύθερου Λογισμικου στο Ελληνικό Δημόσιο και τα οφέλη (καποια εξ' αυτών) που θα προκύψουν από αυτή την κίνηση.
Οποιαδήποτε συμπλήρωση, παρατήρηση, σχολιασμός δεκτά...
-Και τέλος πιστεύετε πως θα έχει καποιο αποτέλεσμα, το να δημοσιοποιήσουμε καποια σχετική πρόταση συγκεντρώνοντας δικτυακές υπογραφές;


Πηγή
«Mε τις εξαιρέσεις ο κόσμος προχωρά. Όσοι ανθέξετε θα πάτε ένα βήμα πιο μπροστά».
https://www.youtube.com/watch?v=wYEejB_sBMM

ekfrasi
Μέλος του Κόμματος Πειρατών
Δημοσιεύσεις: 2165
Εγγραφή: 28 Νοέμ 2011, 18:17
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Ανοιχτό/Ελεύθερο Λογισμικό στο Ελληνικό Δημόσιο: Γίνεται

Δημοσίευσηαπό ekfrasi » 28 Ιαν 2015, 13:16

Στη Ρωσία το 2010 ο Πούτιν εβγαλε διάταγμα όλα στο δημόσιο να αλλάξουν σε Open source μέχρι το 2015.
Θα ψάξω να βρω καλύτερο update - Open Source: The Russian Experience (Legislation and Practice). Πάντως το roadmap των 25 σημείων είναι εδώ μεταφρασμένο.

Η Κίνα απο την άλλη ενω θα το γύριζε στο Linux στα σχολεία έκανεσυμφωνία με τη microsoft και δίνει τα windows+office για $3 για μαθητές.
1. Προστασία της ιδιωτικής ζωής .
2. Μεταρρύθμιση της νομοθεσίας για το copyright.
3. Αλλαγές στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις πατέντες.
+1. Διαφάνεια της Δημόσιας Διοίκησης.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 11 και 0 επισκέπτες