Σελίδα 1 από 1

Frankenstein ACTA... and other zombies alike...

Δημοσιεύτηκε: 26 Οκτ 2013, 15:20
από Κομπειλάδας
Frankenstein ACTA... and other zombies alike...

Καινούρια κόλπα από τα συμφέροντα του μονοπωλίου της βιομηχανίας εκμετάλλευσης των πνευματικών δικαιωμάτων, θέλουν να “αναστήσουν” την ACTA μέσα από τις Συμφωνίες Ελεύθερων Συναλλαγών (ΣΕΣ), και όχι μόνο...

ISDS: ACTA από την πίσω πόρτα;

"ISDS*: ACTA by the Back Door?", COMPUTERWORLD UK, Open Enterprise, by Glyn Moody, 17 October 13 – 11:46 >>> http://blogs.computerworlduk.com/open-enterprise/2013/10/isds-acta-by-the-back-door/index.htm
* ISDS: Investor-state dispute settlement

ISDS - ACTA by the Back Door - Open Enterprise.jpg
ISDS - ACTA by the Back Door - Open Enterprise.jpg (31.88 KiB) 1654 προβολές


Όπως ανέφερα στην τελευταία μου ενημέρωση[1] για το ΤΤΙΡ[2], τα πράγματα αρχίζουν να κινούνται και πάλι σε αυτό το μέτωπο. Μια αντανάκλαση του αυξανόμενου ενδιαφέροντος σε αυτήν την σημαντική συμφωνία εμπορίου και επενδύσεων, ήταν η δημόσια συζήτηση[3] με θέμα “Internet, Trade and Democracy: Transatlantic Relations under the Shadow of Surveillance” (Διαδίκτυο, Εμπόριο και Δημοκρατία: Διατλαντικές σχέσεις κάτω από τη σκιά της παρακολούθησης), που πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο, και διοργανώθηκε από το Internet & Society Collaboratory[4] και το blogger πρότζεκτ FutureChallenges.org[5] του Bertelsmann Stiftung.
[1] http://blogs.computerworlduk.com/open-enterprise/2013/10/ttip-update-eu-spreads-fud-on-isds/index.htm
[2] Transatlantic Free Trade Area (TAFTA) ή Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP): https://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_Free_Trade_Area
[3] http://en.collaboratory.de/w/Internet,_Trade_and_Democracy:_Transatlantic_Relations_under_the_Shadow_of_Surveillance
[4] http://en.collaboratory.de/w/Main_Page
[5] http://futurechallenges.org/
[6] http://www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xchg/bst_engl/hx.xsl/index.html

Έδωσα μια ομιλία εκεί με τίτλο "TAFTA/TTIP - trade, Internet and democracy" (TAFTA/ΤΤΙΡ - εμπόριο, διαδίκτυο και δημοκρατία). Τις διαφάνειες από την ομιλία μου, μπορείτε να τις κατεβάσετε[7], και τις έχω επίσης ενσωματώσει και εδώ.
[7] http://www.slideshare.net/glynmoody/glyn-moody-ttip-after-acta-unstepped

Υπάρχει , επίσης, μια βιντεοσκόπηση της ομιλίας μου: YouTube βίντεο, διάρκεια 00:23:59 >>> http://youtu.be/UhsMU7Dh108

Σε αυτό το άρθρο, θα ήθελα να καταγράψω μερικά από τα βασικά σημεία της ομιλίας μου.

Άρχισα με μια γρήγορη αναθεώρηση της ιστορίας και της ήττας της ACTA. Αυτό είναι σχετικό, γιατί υπάρχει αναπόφευκτα ο φόβος ότι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να χρησιμοποιήσει το TAFTA/ΤΤΙΡ ως έναν πλάγιο τρόπο για να βάλει την ACTA από την πίσω πόρτα. Στην πραγματικότητα, ο αρμόδιος Επίτροπος για τη διαπραγμάτευση τόσο της ACTA όσο και τώρα του TAFTA/ΤΤΙΡ, ο Karel de Gucht[8], έχει πει ρητά[9] ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί:
"Η ACTA είναι ένα από τα καρφιά στο φέρετρο μου. Δεν πρόκειται να ανοίξω εκ νέου αυτή τη συζήτηση. Πραγματικά, θέλω να πω, δεν είμαι μαζοχιστής. Δεν σκοπεύω να κάνω κάτι τέτοιο."
[8] https://en.wikipedia.org/wiki/Karel_De_Gucht
[9] http://www.marietjeschaake.eu/2013/09/new-ttip-faq-the-negotiation-phase-events-updates-key-positions-and-docs/

Αρκετά σαφής, μπορείτε να σκεφτείτε. Στη συνέχεια, και σε λιγότερο από ένα μήνα πριν, συνέβη αυτό[10]:
"Η ΕΕ και η Σιγκαπούρη σήμερα, κοινοποίησαν το κείμενο μιας από τις πιο ολοκληρωμένες εμπορικές συμφωνίες που έχουν γίνει ποτέ αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Είναι η πρώτη συμφωνία της ΕΕ με μια οικονομία χώρας της Νοτιοανατολικής Ασίας και έχει τη δυνατότητα να ανοίξει την πόρτα σε Free Trade Agreements, FTAs[11] (Συμφωνίες Ελεύθερων Συναλλαγών, ΣΕΣ) και με τις άλλες χώρες της περιοχής. Την κοινοποίηση των κειμένων ακολουθεί η μονογραφή τους, νωρίτερα σήμερα στη Σιγκαπούρη, από τους κύριους διαπραγματευτές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της κυβέρνησης της Σιγκαπούρης."
[10] http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-849_en.htm
[11] https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_free_trade_agreements

Ακούγεται σαν μια ακόμα (βαρετή) συμφωνία ελεύθερου εμπορίου -μέχρι να αρχίσετε να διαβάζετε το κείμενο της. Πάρτε, για παράδειγμα, το άρθρο 11.44, παράγραφος 2 [pdf: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2013/september/tradoc_151761.pdf]:

"Κατά τον προσδιορισμό του ποσού της αποζημίωσης για την παραβίαση των πνευματικών δικαιωμάτων, οι δικαστικές αρχές ενός συμβαλλόμενου μέρους έχουν την εξουσία να εξετάσουν, μεταξύ άλλων, κάθε νόμιμο μέτρο της αξίας, που ο δικαιούχος υποβάλλει, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει απώλεια κερδών, την αξία των παραβιασθέντων αγαθών ή υπηρεσιών, η οποία μετράται με την τιμή της αγοράς ή την προτεινόμενη λιανική τιμή."

Μπορεί να παρατηρήσετε κάποια ομοιότητα με αυτό:

"Κατά τον προσδιορισμό του ποσού της αποζημίωσης για την παραβίαση των πνευματικών δικαιωμάτων, οι δικαστικές αρχές ενός συμβαλλόμενου μέρους έχουν την εξουσία να εξετάσουν, μεταξύ άλλων, κάθε νόμιμο μέτρο της αξίας, που ο δικαιούχος υποβάλλει, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει απώλεια κερδών, την αξία των παραβιασθέντων αγαθών ή υπηρεσιών, η οποία μετράται με την τιμή της αγοράς ή την προτεινόμενη λιανική τιμή."

Αυτό (το δεύτερο) είναι από το άρθρο 9, παράγραφος 1, της (νεκρής κατά τα άλλα) συμφωνίας ACTA. Ναι, ολόκληρες αυτούσιες παράγραφοι της ACTA, έχουν κοπεί και έχουν επικολληθεί στη νέα συμφωνία ΣΕΣ μεταξύ της ΕΕ και της Σιγκαπούρης.

Η νέα ΣΕΣ μέχρι στιγμής βρίσκεται μόνο στο στάδιο της “μονογραφής”: αυτό σημαίνει ότι πρέπει στην συνέχεια, να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Συμβούλιο των Υπουργών και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Έτσι, αυτό θέτει ένα ενδιαφέρον ερώτημα: θα εγκρίνουν (ανάμεσα στα άλλα) οι ευρωβουλευτές ένα κείμενο που είναι ταυτόσημο με ένα από τα προβληματικά κομμάτια της ACTA;
Και αν το κάνουν, θα το λάβει αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως ένα σημάδι αδυναμίας -ή ευκαιρίας- και θα αρχίσει να αποκόπτει και να επικολλά και άλλα σημεία από την ACTA στο TAFTA/ΤΤΙΡ;
Είναι αλήθεια ότι ο κ. De Gucht βεβαίωσε ότι, κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί, αλλά αν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν νοιάζεται, τι θα τον εμποδίζει να κάνει ότι θέλει;

Όπως τόνισα στην ομιλία μου, αυτό δεν είναι και η κύρια απειλή που το TAFTA/ΤΤΙΡ ελοχεύει για το διαδίκτυο και τους χρήστες του. Κατά την άποψή μου, αυτή μπορεί να βρεθεί στην πρόταση που έγινε και στις δύο πλευρές, στις διαπραγματεύσεις, για τη συμπερίληψη των investor-state dispute settlement (ISDS) στην συμφωνία. Όπως έχω συζητήσει και σε προηγούμενη ενημέρωση για το ΤΤΙΡ[12], αυτό είναι μια πραγματικά εξαιρετική κίνηση για να τοποθετηθούν οι ξένες εταιρείες υπεράνω του εθνικού δίκαιου, και να τους δώσει το δικαίωμα να μηνύσουν τις κυβερνήσεις για αυτό που αντιλαμβάνονται ως "έμμεση απαλλοτρίωση" των μελλοντικών τους κερδών. Την περασμένη εβδομάδα κατέρριψα[13] την, μάλλον χλιαρή, προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να υπερασπιστεί την πρακτική αυτή, παρά το γεγονός ότι είναι πιθανό να έχει μια ανατριχιαστική επίδραση πάνω στους τομείς της υγείας, της ασφάλειας, του περιβάλλοντος και της εργατικής νομοθεσίας, εν συνόλω.
[12] http://blogs.computerworlduk.com/open-enterprise/2013/08/ttip-update-ii/index.htm
[13] http://blogs.computerworlduk.com/open-enterprise/2013/10/ttip-update-eu-spreads-fud-on-isds/index.htm

Και όπως πρότεινα την περασμένη εβδομάδα στο Βερολίνο, θα μπορούσε να προκαλέσει την λήψη μέτρων τύπου-ACTA από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως μια αμυντική κίνηση. Αυτό θα μπορούσε να γίνει για να αποκρούσει τις απειλές από τις εταιρείες των ΗΠΑ, όταν και αν, επικαλεστούν τα ISDS για να μηνύσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη της, για "έμμεση απαλλοτρίωση" των μελλοντικών κερδών τους, επειδή παραλείπουν ΕΕ και κράτη-μέλη, να επιβάλουν νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων που να είναι αρκετά σκληροί.

Στη συνέχεια υπάρχει και το θέμα των πατεντών στο λογισμικό. Όπως έχω ξαναπεί[14], από τη στιγμή που θα μπουν τα ISDS, οποιαδήποτε προσπάθεια για να επιβεβαιωθεί ότι οι πατέντες λογισμικού δεν ισχύουν στην Ευρώπη -δηλαδή, να εφαρμοστεί το άρθρο 52[15] της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας (European Patent Convention)- είναι πιθανό να βρεθεί απέναντι από μια παρόμοια απειλή από μαζικές ISDS διεκδικήσεις.
[14] http://blogs.computerworlduk.com/open-enterprise/2013/08/ttip-update-ii/index.htm
[15] http://www.epo.org/law-practice/legal-texts/html/epc/2010/e/ar52.html

Η "λογική" εδώ θα ήταν ότι, από την στιγμή που το Ευρωπαϊκό Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας (European Patent Office) μέσα στην βαθιά του σοφία παραχωρεί ήδη πατέντες λογισμικού ούτως ή άλλως -μετονομάστηκαν σε "computer-implemented inventions[16]" (εφευρέσεις εφαρμογών υπολογιστών)- οι εταιρείες των ΗΠΑ έχουν φυσικά ως δεδομένο ότι τα χρήματα θα αρχίσουν να ρέουν όταν απειλείσουν πως θα μηνύσουν τις ευρωπαϊκές εταιρείες για παράβαση των διπλωμάτων αυτών. Εάν η ΕΕ -ή χώρες όπως η Γερμανία, η οποία επί του παρόντος ενδεχομένως[17] νομοθετεί ενάντια στις πατέντες λογισμικού- κάνει οτιδήποτε που θα μειώσει τα αναμενόμενα κέρδη τους, τότε φυσικά και θα προχωρήσουν οι εταιρείες σε μηνύσεις για αυτή τους την “απώλεια".
[16] http://www.epo.org/news-issues/issues/computers/software.html
[17] http://blogs.computerworlduk.com/open-enterprise/2013/04/software-patents-storming-up-the-agenda-again/index.htm

Το τελευταίο θέμα που συζητήθηκε στην ομιλία μου, ήταν η διαφάνεια στο TAFTA/ΤΤΙΡ - ή, μάλλον, η έλλειψή της. Όταν ερωτήθηκε πιεστικά[18] για το θέμα, δείτε τι απάντησε ο κ. De Gucht:
"Σχετικά με το θέμα της διαφάνειας, δεν έχω κανένα πρόβλημα να λέμε για το ότι κάνουμε και ότι θέλουμε να επιτύχουμε, όταν δεν μιλάμε δημόσια για πώς θέλω να επιτευχθεί αυτό. Αλλά είστε όλοι σας πολιτικοί. Έτσι, θα πρέπει να γνωρίζετε -και νομίζω ότι ξέρω ότι γνωρίζετε- ότι δεν μπορείς να διαπραγματευτείς ανοιχτά. Και δεν θα κάνετε κάτι τέτοιο στα πάρτι και στις προεκλογικές σας συγκεντρώσεις. Θα πρέπει να επικεντρωθούμε -και ναι, φυσικά και θα πρέπει να υποβάλουμε αναφορά σχετικά με το τι κάνουμε, εξηγώντας γιατί κάνουμε κάποια πράγματα και γιατί κάνουμε κάποιες παραχωρήσεις. Θα πρέπει να γίνουν και παραχωρήσεις κατά τη διάρκεια αυτών των διαπραγματεύσεων. Αλλά θα πρέπει να έχετε και έναν ορισμένο βαθμό εμπιστευτικότητας στις διαπραγματεύσεις σας. Και θα πρέπει να την έχετε και επειδή σας το ζητά ο συν-διαπραγματευτής σας. Αν όχι, απλά δεν θα μπορείτε να διαπραγματευτείτε."
[18] http://christianengstrom.wordpress.com/2013/05/23/eu-commissioner-de-gucht-says-no-to-transparent-ttip-negotiations/

Ας εξετάσουμε ακριβώς αυτό το σημείο: "θα πρέπει να έχετε ένα ορισμένο βαθμό εμπιστευτικότητας στις διαπραγματεύσεις σας".
Λοιπόν, αν είναι αυτή η περίπτωση, είναι μάλλον λυπηρό το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν την έχει, όπως αναφέρει και κάνει σαφές η δημοσίευση στο Der Spiegel[19]:

"Τα διαβαθμισμένα έγγραφα, τα οποία το SPIEGEL έχει δει, αποδεικνύουν το πόσο συστηματικά οι Αμερικανοί στοχεύουν άλλες χώρες και οργανισμούς, όπως η ΕΕ, ο Διεθνής Οργανισμός Ατομικής Ενέργειας (IAEA) στη Βιέννη και ο ΟΗΕ. Δείχνουν το πώς η NSA έχει διεισδύσει στο εσωτερικό του δικτύου υπολογιστών των Ευρωπαίων, ανάμεσα σε Νέα Υόρκη και Ουάσιγκτον χρησιμοποιούνται οι αμερικανικές πρεσβείες στο εξωτερικό για την παρακολούθηση επικοινωνιών και για να κρυφακούσουν τα βίντεο τηλεδιάσκεψης των διπλωματών του ΟΗΕ."
[19] http://www.spiegel.de/international/world/secret-nsa-documents-show-how-the-us-spies-on-europe-and-the-un-a-918625.html

Το απλό γεγονός είναι ότι οι ΗΠΑ έχουν ήδη στα χέρια τους, κάθε έγγραφο που σχετίζεται με το TAFTA/ΤΤΙΡ, αυτό σημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχασε το "απόρρητο" της εδώ και πολύ καιρό, αν υποτεθεί ότι το είχε και ποτέ. Ακριβώς επειδή τώρα ξέρουμε πλέον πως η ΕΕ συστηματικά έχει πέσει θύμα κατασκοπείας, δεν σημαίνει ότι κάτι τέτοιο θα σταματήσει να συμβαίνει και τώρα: Η NSA θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει μόνο ένα από τα πολλά συστήματα παρακολούθησης, για τα οποία δεν έχουμε ακούσει τίποτα ακόμα -ή θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει κάποιο νέο.

Είναι μεγάλη αφέλεια, εκ μέρους του κ. De Gucht, αν νομίζει ότι υπάρχει κάτι που οι ΗΠΑ δεν ξέρουν ήδη για τη διαπραγματευτική θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επιπλέον, θα ήταν ανόητο να πιστεύουμε ότι και άλλες χώρες -κυρίως οι Κινέζοι και οι Ρώσοι- δεν έχουν διεισδύσει επίσης στα δίκτυα της ΕΕ και χαρούμενα κατεβάζουν ότι θέλουν, συμπεριλαμβανομένων και των πληροφοριών σχετικά με το TAFTA/ΤΤΙΡ. Και μην ξεχνάτε ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ δίνει συνήθως άμεση πρόσβαση σε όλα τα έγγραφα της διαπραγμάτευσης και σε παράγοντες του κλάδου.

Αν τα βάλετε όλα αυτά μαζί, έρχεται αμέσως στην επιφάνεια το γεγονός ότι, τα έγγραφα που ο κ. De Gucht θέλει να κρατήσει "εμπιστευτικά", είναι σχεδόν βέβαιο ότι είναι ήδη γνωστά σε όλους -στις ΗΠΑ, στην Κίνα, στην Ρωσία, στην βιομηχανία των ΗΠΑ, κ.λπ.- σε όλους, εκτός από το ευρωπαϊκό κοινό. Δηλαδή, οι ίδιοι οι άνθρωποι που στο όνομα τους διεξάγονται οι διαπραγματεύσεις, και εκείνοι που πληρώνουν τον όχι φειδωλό μισθό του κ. De Gucht, είναι επίσης και οι μόνοι που "πρέπει" να διατηρούνται στο σκοτάδι.

Στην εποχή του διαδικτύου, όπου καθιστά την διαφάνεια μια σχεδόν πανεύκολη διαδικασία -αρκεί να δημοσιεύσεις ένα έγγραφο στο web, να βγει στην φορά και τέλος - η άρνηση να αντιμετωπιστεί το ευρωπαϊκό κοινό με έναν αρκετά βασικό σεβασμό και να τους επιτρέψει να γνωρίζουν τι συμβαίνει, και για να εκφράσουν τις απόψεις τους, είναι απλά σκανδαλώδης. Πάνω απ' όλα, δεν είναι δημοκρατικό, και αντιπροσωπεύει και ένα τεράστιο κίνδυνο για την Ευρωπαϊκή Ένωση σε μια εποχή όπου πολλοί πολίτες των κρατών-μελών θέτουν υπό αμφισβήτηση την αξία του συνόλου του έργου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ακολουθήστε με στο twitter[a] @glynmoody ή στο identi.ca[b] και στο Google+[c]
[a] http://twitter.com/glynmoody
[b] http://identi.ca/glynmoody
[c] https://plus.google.com/100647702320088380533