Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τις ΤΠΕ, R&D και Καινοτομία
Δημοσιεύτηκε: 16 Σεπ 2015, 11:06
Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, την Ερευνα και την Καινοτομία
Άρθρο/αναφορά από την ΕΜηΠΕΕ (Ένωση Μηχανικών Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας)
Το σχέδιο κυβερνητικού προγράμματος εν όψει των εκλογών της Κυριακής 20 Σεπτεμβρίου δημοσιοποίησε το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ.
Στις 133 σελίδες του προγράμματος υπάρχει ξεχωριστή και αναλυτική μνεία για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, την Ερευνα και την Καινοτομία.
Ακολουθούν τα συγκεκριμένα σημεία από το Πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ.
Γραφειοκρατία και Διαφθορά
Είμαστε έτοιμοι για ένα μεγάλο άλμα στο πεδίο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και του αποφασιστικού χτυπήματος της γραφειοκρατίας. Είναι ήδη έτοιμο το ηλεκτρονικό ΚΕΠ «ΕΡΜΗΣ», που δίνει αυτοστιγμεί περίπου 20 πιστοποιητικά και σε δύο-τρεις μέρες στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του κάθε πολίτη περίπου 150 έγγραφα και πιστοποιητικά. Εξοικονομούμε έτσι τεράστιους πόρους από τη μείωση των διοικητικών βαρών, αλλά και τη μείωση των άχρηστων μετακινήσεων των πολιτών για λόγους γραφειοκρατίας και μόνο.
Η μέλετη του Υπουργείου αναφέρει με τα σημερινά δεδομένα εξοικονόμηση περίπου 2,5 εκατ. ευρώ μηνιαίως, μόνο από τη σημερινή χρήση του «Ερμή». Και κάθε μέρα θα εντάσσονται καινούργιες υπηρεσίες. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση θα κάνει άλματα τα επόμενα χρόνια. Παράλληλα, καταργούνται άμεσα μια σειρά από παράβολα και άχρηστες διοικητικές πράξεις που ταλαιπωρούν τους πολίτες, ενώ θα καταργηθούν αμέσως εντός του νέου συστήματος κινητικότητας όλες οι διαδικασίες αποσπάσεων, μετατάξεων και εργασιακών μεταβολών.
Ο στρατηγικός προσανατολισμός του ΣΥΡΙΖΑ
Στους αντίποδες των πολιτικών που ασκήθηκαν, ο ΣΥΡΙΖΑ καλείται να χαράξει πολιτική de novo [ από την αρχή ] και σε αυτόν τον τομέα:Μπροστά στην ανάγκη επεξεργασίας ενός νέου παραγωγικού μοντέλου της χώρας, στις συνθήκες της βαθειάς κοινωνικής και οικονομικής κρίσης που διανύουμε, η Έρευνα, η και η Καινοτομία που προκύπτει, πρέπει να αποτελέσουν φάρο ελπίδας και προοπτικής και κορμό της παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Μεγάλη παρακαταθήκη εδώ είναι το σημαντικότερο κεφάλαιο που διαθέτει η χώρα: το επιστημονικό δυναμικό και ιδιαίτερα οι νέοι επιστήμονες.
Καίριας σημασίας επομένως είναι η πολιτική δυναμικής αξιοποίησής του που θα αναστρέψει την αναστροφή του έντονου κλίματος φυγής στο εξωτερικό που παρατηρείται τα τελευταία 5 χρόνια και είναι το αποτέλεσμα των πολιτικών λιτότητας που ακολουθήθηκαν.
Η πρώτη κυβέρνηση της Αριστεράς
Όσον αφορά τα χρηματοδοτικά εργαλεία, και εφόσον οι διαθέσιμοι εθνικοί πόροι για την Έρευνα σήμερα αναγκαστικά προέρχονται κατά κύριο λόγο μέσα από την εθνική συμμετοχή στο ΕΣΠΑ, αναζητούμε νέους δρόμους.
Πέρα από τη δημόσια χρηματοδότηση της έρευνας, θεωρούμε καίριας σημασίας την ύπαρξη ιδιωτικών επενδύσεων. Μια πολιτική θέσπισης κινήτρων και όχι μόνο επιδοτήσεων, για την ουσιαστική και υπεύθυνη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο επενδυτικό ρίσκο, θα ήταν χρήσιμη προς την κατεύθυνση αυτή.
Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάσαμε και θέσαμε σε κίνηση σχέδιο χρηματοδότησης της έρευνας και της καινοτομίας, με βάση ένα μείγμα δημόσιων και ιδιωτικών πόρων και με τη δημιουργία Ειδικού Ταμείου Στήριξης Δράσεων Ερευνας και Καινοτομίας, βασισμένου στη μόχλευση δημόσιων και ιδιωτικών πόρων, προερχόμενων κατά κύριο λόγο από νέα χρηματοδοτικά σχήματα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Το Ταμείο θα παρέχει:
* Επιχορηγήσεις σε ερευνητικά έργα.
* Κεφάλαια Συμμετοχών (κεφάλαια σποράς και επενδυτικά κεφάλαια).
* Χαμηλότοκα δάνεια (περίπου 2%) τα οποία μειώνουν σημαντικά το κόστος του χρήματος για επενδύσεις ΜμΕ σε δράσεις Έρευνας και Καινοτομίας.
Οι προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Στόχος μας είναι ένα αποτελεσματικό σχήμα στήριξης της Οικονομίας της Γνώσης με την ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ θεματικών συστάδων επιχειρήσεων με κοινοπραξίες Πανεπιστημίων και Ερευνητικών Κέντρων μέσα σε περιβάλλοντα που διέπονται από την επιδίωξη της επιστημονικής ποιότητας και αριστείας, που παρέχουν έμπνευση και ευνοούν τη μόχλευση ιδεών και τη δημιουργικότητα με ταυτόχρονη εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και την ανεξαρτησία της έρευνας. Τέτοια περιβάλλοντα μπορεί να αποτελέσουν το υπόστρωμα και για την άνθιση των νέων επιστημονικών ιδεών και την ανάπτυξη καινοτόμου επιχειρηματικότητας που εν δυνάμει μπορεί να μετασχηματίσει την πραγματική Οικονομία.
Για την υποστήριξη των παραπάνω, απαιτούνται ανάμεσα στα άλλα:
* Θεσμικό πλαίσιο για την προστασία του ερευνητικού έργου και της πνευματικής ιδιοκτησίας (πνευματικά δικαιώματα, θέματα δεοντολογίας, βιοηθικής).
* Θεσμικές παρεμβάσεις σχετικά με τον αναπτυξιακό ρόλο των ερευνητικών φορέων και τη διασύνδεσή τους με τον ιδιωτικό τομέα, που να διαθέτει την απαιτούμενη ευελιξία αλλά διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον και την ανεξαρτησία της έρευνας.
* Πλήρης αξιολόγηση και διαφάνεια στη διαχείριση των πόρων αλλά και του ερευνητικού αποτελέσματος και διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα την έρευνας και των υποδομών καθώς και σοβαρός μηχανισμός ελέγχου, παρακολούθησης και αξιολόγησης του φυσικού αντικειμένου των ερευνητικών προγραμμάτων που εκπονούνται.
* Υποστήριξη δομών που προωθούν τη συνέργεια και δικτύωση δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στον χώρο της έρευνας και της καινοτομίας και σχεδιασμός με περιφερειακή διάσταση.
Συνεκτική ψηφιακή πολιτική
Η Αριστερά είχε πάντοτε ως αξία τη διάχυση της γνώσης και της πληροφορίας σε όλη την κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς. Η ψηφιακή τεχνολογία είναι άλλωστε αυτή που επέτρεψε στα κινήματα να αναπτυχθούν, να συντονισθούν, να επικοινωνήσουν, να «μολύνουν» με τις ιδέες τους και να δείξουν ότι ένας άλλος κόσμος είναι εφικτός.
Ο στρατηγικός προσανατολισμός του ΣΥΡΙΖΑ
Στόχος της νέας Αρχής είναι η αντιμετώπιση του κατακερματισμού στην χάραξη πολιτικών για τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και η αντιμετώπιση τους ως ένα διακριτό πεδίο άσκησης πολιτικής.
Η νέα Αρχή θα επιτρέψει την αποτελεσματική εφαρμογή της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ για τις ΤΠΕ η οποία έχει τους ακόλουθους στόχους:
* Mείωση της γραφειοκρατίας και βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών στον πολίτη και τις επιχειρήσεις.
* Αποτελεσματική επένδυση των δημοσίων και κοινοτικών πόρων στις ΤΠΕ για μια ισόρροπη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.
* Ενιαία ψηφιακή πολιτική και διακυβέρνηση, και εκπροσώπηση της Ελλάδας σε διεθνή fora.
* Διασφάλιση των δικαιωμάτων των πολιτών στον ψηφιακό κόσμο, προστασία της ιδιωτικότητάς τους και του προσωπικού απορρήτου.
* Διασφάλιση του ανοιχτού και ελεύθερου χαρακτήρα του διαδικτύου.
Οι προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται να δημιουργήσει μία και μόνη ενιαία δημόσια αρχή, στο υψηλότερο επίπεδο της Κυβέρνησης, με αντικείμενο την ψηφιακή πολιτική και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Αυτή η ενιαία Αρχή θα έχει τις παρακάτω κύριες αρμοδιότητες και προτεραιότητες:
* Δράσεις συντονισμού ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (e-government)
* Καθοδήγηση του κεντρικού σχεδιασμού και συντονισμού της εφαρμογής όλων των, εθνικά και κοινοτικά συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ΤΠΕ
* Ενοποίηση και εξορθολογισμό όλων των Δημόσιων Φορέων που υλοποιούν προγράμματα ΤΠΕ για το Δημόσιο ( όπως π.χ. ΗΔΙΚΑ, ΚτΠ Α.Ε. κ.α.)
* Κοινά πρότυπα για την ασφάλεια, τη διαλειτουργικότητα και τα δεδομένα
* Διαλειτουργικότητα δημόσιων αρχείων, μητρώων και βάσεων δεδομένων
* Άνοιγμα της αγοράς ΤΠΕ με την εισαγωγή ανοικτών προτύπων, λογισμικού και τεχνολογιών σε όλα τα προγράμματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης
* Μοναδική ταυτότητα χρήστη (Single sign-on) για τις δημόσιες υπηρεσίες.
* Καθιέρωση μετρήσιμων δεικτών (benchmarking) ΤΠΕ και βελτίωσή τους
* Τριετές σχέδιο δράσης για τη ριζική βελτίωση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης από το δημόσιο προς τους πολίτες, με στόχο, κατ' ελάχιστο, το μέσο όρο της ΕΕ στους αντίστοιχους δείκτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Δημόσιες Συμβάσεις
* Ενιαίο σημείο ελέγχου (SPOC) για όλες τις δημόσιες συμβάσεις ΤΠΕ.
* Υποχρεωτική χρήση της δημόσιας υπηρεσίας ηλεκτρονικών συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ – ΚΗΜΔΗΣ) με άμεση σύνδεση με τη Δι@ύγεια για όλες τις δημόσιες συμβάσεις με στόχο τη μεγαλύτερη διαφάνεια.Διοίκηση
* Δημιουργία και κεντρική διαχείριση μιας κοινής, ασφαλούς και ευέλικτης υποδομής που θα είναι διαθέσιμη σε όλο τον δημόσιο τομέα (Δίκτυο Τηλεπικοινωνιών Δημοσίου – ΣΥΖΕΥΞΙΣ, «Government-Cloud», εξορθολογισμός των κέντρων δεδομένων, κοινές και προσβάσιμες εφαρμογές και υπηρεσίες για όλους τους δημόσιους φορείς κλπ.)
* Υιοθέτηση της αρχής της "εφάπαξ παροχής δεδομένων" (once only principle) για την μείωση της γραφειοκρατίας στην Δημόσια Διοίκηση
* Εισαγωγή της αρχής της ιδιωτικότητας στον σχεδιασμό των συστημάτων της δημόσιας διοίκησης.
* Διαφάνεια, Πρόσβαση στην Πληροφορία και Επαναχρησιμοποίηση Πληροφοριών
* Κατάργηση όλων των εξαιρέσεων του προγράμματος Δι@ύγεια και προώθηση της εφαρμογής του σε όλες τις δημόσιες επιχειρήσεις
* Άνοιγμα των πληροφοριών και δεδομένων του δημόσιου τομέα για επαναχρησιμοποίηση από ιδιωτικούς φορείς και το κοινό
* Άνοιγμα των γεωχωρικών δεδομένων του δημοσίου, με έμφαση στα κτηματολογικά δεδομένα
* Εναρμόνιση όλων των πολιτικών δημόσιων δεδομένων
* Αδιάλειπτη και ενιαία χρήση δεδομένων, λογισμικού και υπηρεσιών «cloud» μεταξύ όλων των φορέων του δημοσίου τομέα
* Εισαγωγή υποχρεώσεων διαφάνειας στα πρότυπα της «Διαύγειας», σε περιπτώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας από ιδιώτες (παραχωρησιούχους, σχήματα ΣΔΙΤ κ.λπ)
* Δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της εξέλιξης των αιτημάτων των πολιτών.
* Ενιαίες Αγορές Ψηφιακής Τεχνολογίας και Τηλεπικοινωνιών
* Επιχορήγηση και συντονισμός της εφαρμογής δράσεων ενιαίας ψηφιακής αγοράς από τους φορείς του δημόσιου τομέα.
* Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου της Ενιαίας Ψηφιακής και Τηλεπικοινωνιακής Αγοράς
* Ενίσχυση του νομικού πλαισίου για το προσωπικό απόρρητο στο διαδίκτυο και τις τηλεπικοινωνίες.
* Βελτίωση του νομικού πλαισίου για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
* Δημιουργία θεσμικού πλαισίου για την οικονομία του διαμοιρασμού (sharing economy).
* Προάσπιση της αρχής της ουδετερότητας των δικτύων.
* Εκσυγχρονισμός των Ταχυδρομείων για την ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα.
* Η δημιουργία της ενιαίας Δημόσιας Αρχής θα μας επιτρέψει να προχωρήσουμε ταχύτερα το κυβερνητικό πρόγραμμά μας.
Ενδεικτικά:
* Απελευθερώνουμε τα κοινοτικά κονδύλια για έργα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.
* Ενισχύουμε, απλοποιούμε και επεκτείνουμε την «Διαύγεια»
* Ελέγχουμε όλες τις δημόσιες συμβάσεις με ενιαίαιο τρόπο και ηλεκτρονικά.
* Διασφαλίζουμε τη διαλειτουργικότητα των ψηφιακών μητρώων του δημοσίου.
* Ολοκληρώνουμε και επεκτείνουμε το άνοιγμα των δημοσίων δεδομένων.
* Μειώνουμε το ψηφιακό χάσμα παρέχοντας πρόσβαση στο διαδίκτυο σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.
* Ανασχεδιάζουμε το ψηφιακό σχολείο.
* Δίνουμε κίνητρα για την καθολική επέκταση των ηλεκτρονικών πληρωμών για την ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου και την πάταξη της φοροδιαφυγής.
* Θέτουμε τις θεσμικές βάσεις για τον Ελληνικό, Ασφαλή Κυβερνοχώρο, σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς
Νέες τεχνολογίες
Η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών αποτελεί προϋπόθεση και για την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας συνολικά. Στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη οικονομία η χρήση νέων τεχνολογιών είναι αναγκαία όχι μόνο ως στρατηγικό παραγωγικό πλεονέκτημα αλλά και ως το βασικό ανάχωμα στη μείωση των μισθών και την επιδείνωση των συνθηκών εργασίας του εργαζομένου.
Ο στρατηγικός προσανατολισμός του ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ πιστεύει ότι ειδικά στη σημερινή συγκυρία η Ελλάδα δεν μπορεί να βασιστεί μόνο σε παραγωγικά μοντέλα έντασης κεφαλαίου και θέλει να αποφύγει τον επιβαλλόμενο μονόδρομο των μοντέλων έντασης εργασίας. Η οικονομία έντασης γνώσης μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας ενισχύοντας παράλληλα την οικονομική αυτοτέλεια της χώρας και τις τοπικές οικονομίες.
Ο ΣΥΡΙΖΑ αναγνωρίζει ότι οι ιδιαίτερα δυναμικοί παραγωγικοί κλάδοι έντασης γνώσης και κοινωνικής αποτελεσματικότητας, που συναποτελούν το πεδίο των νέων τεχνολογιών, μπορούν να απορροφήσουν μεγάλο αριθμό επιστημόνων σταματώντας το αντιαναπτυξιακό φαινόμενο της διαρροής τους στο εξωτερικό που συνοδεύεται από την υψηλή ανεργία στο εσωτερικό. Μπορούν επίσης να στηρίξουν τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη πολλών παραγωγικών κλάδων (πληροφορική, τηλεπικοινωνίες, γεωργική παραγωγή, μεταλλουργία, βιομηχανίες δομικών υλικών, χημικά και φάρμακα, πετρελαιοειδή, βιοτεχνολογία, τεχνολογία υλικών κ.α.) συμβάλλοντας ουσιωδώς στην παραγωγή προϊόντων που είναι ποιοτικά, διαφοροποιημένα, υψηλής προστιθέμενης αξίας και χαμηλού οικολογικού αποτυπώματος.
Το παραγωγικό μοντέλο της Αριστεράς, προχωρά ένα βήμα παραπέρα και επιδιώκει την ενίσχυση εκείνων των οργανωτικών μοντέλων παραγωγής που κάνουν χρήση υψηλής τεχνολογίας προκειμένου να στηρίξουν την ομότιμη παραγωγή. Η αύξηση του ποσοστού της ομότιμης παραγωγικής δραστηριότητας είναι βασικός αναπτυξιακός μας στόχος.
Γι' αυτό το λόγο προωθούμε εκείνα τα παραγωγικά μοντέλα που στηρίζουν και στηρίζονται σε διαφορετικές μορφές κοινών αγαθών, υλικών και αΰλων, με στόχο να επιτύχουμε την πρόσβαση σε κοινά αγαθά στο μέγιστο δυνατό βαθμό και την μεγαλύτερη δυνατή ικανοποίηση των ατομικών αναγκών και επιθυμιών του κάθε εργαζομένου.
Οι προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Σχεδιασμός και υλοποίηση πολιτικών για την τεχνολογική ανάπτυξη βασισμένων σε τεκμηριωμένα στοιχεία. Αξιοποίηση διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων (ΕΣΠΑ) και ευρείας κλίμακας θεσμικές παρεμβάσεις για να στηρίξουμε και ενισχύσουμε τα παραγωγικά συστήματα με έμφαση μεταξύ άλλων σε καίριους τομείς όπως :
Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ)
* Στοχευμένη χρήση των δημοσίων επενδύσεων για την ενίσχυση και δημιουργία μικρομεσαίων καινοτόμων εταιριών/σχηματισμών στο αντικείμενο την πληροφορική και την υψηλή τεχνολογία.
* Αναθεώρηση των κριτηρίων και των όρων διάθεσης δημοσίων πόρων με σκοπό:Την κατανομή των δημόσιων πόρων με τρόπο διαφανή, που να προστατεύει τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και να εμποδίζει την δημιουργία ολιγοπωλιακών φαινομένων σε αυτή την αγορά.
* Την διασφάλιση ενός κοινωνικού συμβολαίου με τον κλάδο των εταιριών νέων τεχνολογιών σε ότι αφορά την εγχώρια προστιθέμενη αξία, το εργατικό δυναμικό, τις συλλογικές συμβάσεις, το συνδικαλισμό, κλπ. Έτσι ώστε τα δημόσια κίνητρα να συνοδεύονται από αντίστοιχες δεσμεύσεις.
* Eισαγωγή υποχρεώσεων υπαγωγής στο πρόγραμμα Δι@υγεια όσων εταιρειών (νεοφυών ή άλλων) λαμβάνουν δημόσια χρηματοδότηση, σε σχέση με τη χρηματοδότησή τους αυτή.
* Βελτίωση νομικού πλαισίου με ρυθμίσεις όπως:Δημιουργία αποθετηρίου εφαρμογών για όσα έργα πληροφορικής έχουν δημιουργηθεί με δημοσίους πόρους.
* Δημιουργία αποθετηρίου ανοιχτών και επαναχρησιμοποιήσεων τεχνολογιών και παροχή κινήτρων σε εταιρείες για την ανάπτυξη και διαμοιρασμό ανοικτών τεχνολογιών.
* Ορθή διαστασιολόγηση έργων, ώστε να είναι σε μέγεθος που να επιτρέπει την βιωσιμότητά τους και μετά την ολοκλήρωση της χρηματοδότησης.
* Δημιουργία κλάσεων έργων και εταιρειών, ώστε από κάποιο μέγεθος έργου και κάτω να προτιμούνται μικρές εταιρίες.
* Χρήση διαδικασιών τύπου «αξιολογημένης επετηρίδας» για γρήγορες και διαφανείς αναθέσεις μικρών έργων σε πολλές μικρές εταιρείες.
* Πριμοδότηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας και τεχνογνωσίας (π.χ. με χρήση ελεύθερου λογισμικού και ανοιχτών προτύπων).
* Συνεκτική και ενιαία πολιτική στον τομέα της διανοητικής ιδιοκτησίας με στόχο την αύξηση της παραγωγής ελληνικής διανοητικής ιδιοκτησίας και της χρήσης ανοικτών τεχνολογιών όπου κρίνεται μη δυνατή / συμφέρουσα η παραγωγή εγχώριας διανοητική ιδιοκτησίας.
* Δημιουργία εργαστηρίων ανοιχτής κατασκευής και υλισμικού σε περιφέρειες με αυξημένη συνεισφορά στην πρωτογενή παραγωγή με στόχο της διάχυση γνώσης και την ενεργοποίηση της τριπλής έλικας που αφορά στο Δημόσιο, στην Ερευνα, στον Ιδιωτικό τομέα, προς όφελος μιας εξωστρεφούς τοπικής οικονομίας.
* Εισαγωγή ειδικού θεσμικού πλαισίου για την ενίσχυση της ομότιμης συνεργατικής οικονομίας στο χώρο των νέων τεχνολογιών, και δημιουργία «πόλου» έλξης παρόμοιων εγχειρημάτων στη χώρα μας.
* Θεσμοθέτηση μορφών και δομών ανοιχτής αδειοδότησης και αδειών ανοικτής κατασκευής και υλισμικού (hardware) όπως π.χ. η CERN στα «εργαλεία» για την αδειοδότηση βιομηχανικών σχεδίων.
* Χρήση και υποστήριξη των δημοσίων υποδομών και οργανισμών που συγκεντρώνουν, επεξεργάζονται και παρέχουν πληροφορία που είναι απαραίτητη για την παρακολούθηση και κατανόηση της πορείας της έρευνας, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας.
* Αναμόρφωση του νομικού πλαισίου για τη διανοητική ιδιοκτησία με στόχους: τη διεύρυνση του πεδίου των γνωσιακών κοινών αγαθών, τη διευκόλυνση δημιουργίας και στήριξης εγχειρημάτων ομότιμης και βασισμένης στα κοινά αγαθά παραγωγής,την ενίσχυση της παραγωγής εγχώριας διανοητικής ιδιοκτησίας σε τομείς κλειδιά για την οικονομία, το άνοιγμα και αξιοποίηση δημόσιων πατεντών και πνευματικής ιδιοκτησίας που παραμένουν ανεκμετάλλευτες.
Επένδυση στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση του τομέα Υγείας
Προώθηση και διαχείριση καινοτομιών. Παροχή ηλεκτρονικής κάρτας υγείας για όλους, με δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου για ασθενείς και παρόχους υπηρεσιών, με την εγκαθίδρυση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στην υγεία. Ολοκλήρωση και λειτουργία του Χάρτη Υγείας για το δημοκρατικό προγραμματισμό των υπηρεσιών του ΕΣΥ , μείωση της γραφειοκρατίας και της ταλαιπωρίας των πολιτών, δραστική αντιμετώπιση της «προκλητής ζήτησης» , της σπατάλης και της διαφθοράς στο Σύστημα Υγείας
Μακρόπνοη πολιτική για την Επιστημονική Έρευνα
Όραμα και μακροπρόθεσμος στόχος της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ είναι η Επιστημονική Έρευνα που διεξάγεται στην Ελλάδα να:
* αποτελέσει στήριγμα για την Παιδεία και τον Πολιτισμό.
* συμμετέχει συστηματικά και ενεργά στο διεθνές επιστημονικό γίγνεσθαι.
* αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης και καινοτομίας, πυλώνα της παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Ως η πρώτη κυβέρνηση της Αριστεράς
* Καθιερώσαμε πρώτη φορά θέση Αναπληρωτή Υπουργού Έρευνας και Καινοτομίας στο Υπουργείο Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΟΠΑΙΘ), δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για τη συγκρότηση ενός Ενιαίου χώρου Παιδείας και Έρευνας. Σε στενή συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, ο νέος τομέας που δημιουργήθηκε στο ΥΠΟΠΑΙΘ ανέλαβε την ευθύνη για τη χάραξη μιας μακροπρόθεσμης εθνικής πολιτικής έρευνας που θα αξιοποιεί το αξιόλογο επιστημονικό δυναμικό και τις ανεπτυγμένες ερευνητικές υποδομές που διαθέτει η χώρα στη διαδικασία της παραγωγικής ανασυγκρότησης.
* Αναλάβαμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που αφορούν το θεσμικό πλαίσιο και την χρηματοδότηση της επιστημονικής Έρευνας. Πιο συγκεκριμένα: Στο θεσμικό επίπεδο, ο τομέας Έρευνας και Καινοτομίας:Διατύπωσε ένα σύνολο τροπολογιών, που περιλαμβάνονται στο υπό ψήφιση πολυνομοσχέδιο του ΥΠΟΠΑΙΘ και έχουν ως στόχο την πλήρη αναθεώρηση του ισχύοντος νόμου 4310/2014.
* Έχει γίνει επίσης προετοιμασία για τη διατύπωση ενός νέου νόμου-πλαισίου για την Έρευνα που θα αντικαταστήσει ολοκληρωτικά τον ισχύοντα νόμο.Εισήγαγε επείγουσες ρυθμίσεις για μια σειρά εκκρεμούντων θεμάτων, όπως η συγκρότηση οργάνων αξιολόγησης και πιστοποίησης έργων, η νομιμότητα οργάνων διοίκησης και η επικαιροποίηση του πλαισίου λειτουργίας εποπτευομένων φορέων.
Για τα προγράμματα ΕΣΠΑ και την νέα προγραμματική περίοδο (ΣΕΣ 2014-2020)
Σημαντική προτεραιότητα του τομέα Έρευνας και Καινοτομίας αποτέλεσε η υποστήριξηü του διεθνώς ανταγωνιστικού επιστημονικού δυναμικού της χώρας, που αποτελεί συγκριτικό της πλεονέκτημα. Για αυτόν τον λόγο, έγιναν σύντονες ενέργειες ώστε να αποσαφηνιστεί ο οδικός χάρτης μέσω του οποίου θα αξιοποιηθούν τα νέα προγράμματα.
Οι παρεμβάσεις που έγιναν από το επιτελείο του τομέα και τη ΓΓΕΤ στην κοινοτική στρατηγική της «έξυπνης εξειδίκευσης» αντιμετωπίζουν αποφασιστικά το φαινόμενο της διαρροής επιστημονικού δυναμικού (brain drain) που έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις με περισσότερους από 20.000 εξειδικευμένους επιστήμονες να έχουν μεταναστεύσει στο εξωτερικό κατά την 5ετία 2009-2014, αριθμός 10πλάσιος από τον αντίστοιχο των προηγούμενων 5ετιών.
Στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ έχουν προγραμματιστεί εξειδικευμένες δράσεις συνολικής δαπάνης μεγαλύτερης από 80 εκατομμύρια ευρώ, εστιασμένες επίσης στην ανάσχεση της διαρροής νέων επιστημόνων στο εξωτερικό. Οι δράσεις αυτές απευθύνονται σε περισσότερους από 2.500 νέους επιστήμονες (μεταπτυχιακούς, υποψήφιους διδάκτορες και μεταδιδάκτορες).
Όσον αφορά τα τρέχοντα προγράμματα ΕΣΠΑ, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι τεράστιες ανάγκες των έργων που ολοκληρώνονται εντός 2015, επιτεύχθηκε, σε πρώτη φάση, η αύξηση του ετήσιου ορίου πιστώσεων κατά 42 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, εγκρίθηκε αύξηση πιστώσεων που αφορούν τη συγχρηματοδότηση των ανταγωνιστικών προγραμμάτων (Matching Funds) κατά 11 εκατομμύρια ευρώ. Ελήφθησαν επίσης μέτρα όπως η παράταση της λήξης των έργων «Συνεργασία», «Αριστεία», «Θαλής» και ERC.
Για την εξασφάλιση μακροπρόθεσμης χρηματοδότησης της Έρευνας και της βιωσιμότητας του ερευνητικού ιστού:Σημαντικό βήμα αποτέλεσε η προετοιμασία για τη δημιουργία Ειδικού Ταμείου Έρευνας και Καινοτομίας αφιερωμένου αποκλειστικά στην υποστήριξη του ακαδημαϊκού και ερευνητικού οικοσυστήματος της χώρας. Το Ταμείο αυτό θα βασίζεται στη μόχλευση δημόσιων και ιδιωτικών πόρων με σαφείς και καθαρούς κανόνες που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και ταυτόχρονα θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της Έρευνας.
Οι δημόσιοι πόροι θα προέρχονται κυρίως από τα Διαρθρωτικά Ταμεία (νέο «ΕΣΠΑ») και οι ιδιωτικοί από χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΙΒ). Σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα συγκεντρωθεί συνολικό κεφάλαιο μεγαλύτερο από 1 δισ. ευρώ για τους σκοπούς του ταμείου.
Οι προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται να εφαρμόσει μια μακρόπνοη ερευνητική πολιτική που συναρθρώνεται στους ακόλουθους άξονες:
* Αξιοποίηση του εξαιρετικού ακαδημαϊκού και ερευνητικού δυναμικού που διαθέτει η χώρα, στη βάση μιας ολιστικής λογικής που θα περιλαμβάνει συνέργειες των ΑΕΙ και των Ερευνητικών Κέντρων σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές σύμφωνα με τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα.
* Θεσμική θωράκιση του ερευνητικού συστήματος μέσω ενός νόμου-πλαισίου που θα διασφαλίζει τον δημόσιο και ακαδημαϊκό χαρακτήρα των ερευνητικών φορέων, αλλά ταυτόχρονα θα παρέχει την απαραίτητη ευελιξία που χρειάζεται η διοίκηση και η εποπτεία τους.
* Χρηστή διαχείριση των διαθέσιμων πόρων τη νέα προγραμματική περίοδο, ώστε να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα των ερευνητικών υποδομών, η παραγωγή πρωτότυπου επιστημονικού έργου και η μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή νέων επιστημόνων στην ερευνητική διαδικασία.
* Επινόηση νέων χρηματοδοτικών σχημάτων και εργαλείων, μέσω των οποίων θα προωθείται η αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων, ώστε, με την καινοτομία που προκύπτει, η επιστημονική έρευνα να αποτελέσει μοχλό για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας.
Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο εντάσσονται οι ενέργειες μας για τη δημιουργία Μεικτού Ταμείου Χρηματοδότησης, που αναφέρθηκε παραπάνω. Το νέο ταμείο θα αποτελέσει τον πρόδρομο ενός ανεξάρτητου φορέα χρηματοδότησης της Έρευνας και θα διασφαλίσει τόσο τη συνέχεια στη ροή της χρηματοδότησης όσο και τη διασύνδεση της ερευνητικής παραγωγής με τη νεοφυή επιχειρηματικότητα προς όφελος της κοινωνίας.
Άρθρο/αναφορά από την ΕΜηΠΕΕ (Ένωση Μηχανικών Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας)
Το σχέδιο κυβερνητικού προγράμματος εν όψει των εκλογών της Κυριακής 20 Σεπτεμβρίου δημοσιοποίησε το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ.
Στις 133 σελίδες του προγράμματος υπάρχει ξεχωριστή και αναλυτική μνεία για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, την Ερευνα και την Καινοτομία.
Ακολουθούν τα συγκεκριμένα σημεία από το Πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ.
Γραφειοκρατία και Διαφθορά
Είμαστε έτοιμοι για ένα μεγάλο άλμα στο πεδίο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και του αποφασιστικού χτυπήματος της γραφειοκρατίας. Είναι ήδη έτοιμο το ηλεκτρονικό ΚΕΠ «ΕΡΜΗΣ», που δίνει αυτοστιγμεί περίπου 20 πιστοποιητικά και σε δύο-τρεις μέρες στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του κάθε πολίτη περίπου 150 έγγραφα και πιστοποιητικά. Εξοικονομούμε έτσι τεράστιους πόρους από τη μείωση των διοικητικών βαρών, αλλά και τη μείωση των άχρηστων μετακινήσεων των πολιτών για λόγους γραφειοκρατίας και μόνο.
Η μέλετη του Υπουργείου αναφέρει με τα σημερινά δεδομένα εξοικονόμηση περίπου 2,5 εκατ. ευρώ μηνιαίως, μόνο από τη σημερινή χρήση του «Ερμή». Και κάθε μέρα θα εντάσσονται καινούργιες υπηρεσίες. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση θα κάνει άλματα τα επόμενα χρόνια. Παράλληλα, καταργούνται άμεσα μια σειρά από παράβολα και άχρηστες διοικητικές πράξεις που ταλαιπωρούν τους πολίτες, ενώ θα καταργηθούν αμέσως εντός του νέου συστήματος κινητικότητας όλες οι διαδικασίες αποσπάσεων, μετατάξεων και εργασιακών μεταβολών.
Ο στρατηγικός προσανατολισμός του ΣΥΡΙΖΑ
Στους αντίποδες των πολιτικών που ασκήθηκαν, ο ΣΥΡΙΖΑ καλείται να χαράξει πολιτική de novo [ από την αρχή ] και σε αυτόν τον τομέα:Μπροστά στην ανάγκη επεξεργασίας ενός νέου παραγωγικού μοντέλου της χώρας, στις συνθήκες της βαθειάς κοινωνικής και οικονομικής κρίσης που διανύουμε, η Έρευνα, η και η Καινοτομία που προκύπτει, πρέπει να αποτελέσουν φάρο ελπίδας και προοπτικής και κορμό της παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Μεγάλη παρακαταθήκη εδώ είναι το σημαντικότερο κεφάλαιο που διαθέτει η χώρα: το επιστημονικό δυναμικό και ιδιαίτερα οι νέοι επιστήμονες.
Καίριας σημασίας επομένως είναι η πολιτική δυναμικής αξιοποίησής του που θα αναστρέψει την αναστροφή του έντονου κλίματος φυγής στο εξωτερικό που παρατηρείται τα τελευταία 5 χρόνια και είναι το αποτέλεσμα των πολιτικών λιτότητας που ακολουθήθηκαν.
Η πρώτη κυβέρνηση της Αριστεράς
Όσον αφορά τα χρηματοδοτικά εργαλεία, και εφόσον οι διαθέσιμοι εθνικοί πόροι για την Έρευνα σήμερα αναγκαστικά προέρχονται κατά κύριο λόγο μέσα από την εθνική συμμετοχή στο ΕΣΠΑ, αναζητούμε νέους δρόμους.
Πέρα από τη δημόσια χρηματοδότηση της έρευνας, θεωρούμε καίριας σημασίας την ύπαρξη ιδιωτικών επενδύσεων. Μια πολιτική θέσπισης κινήτρων και όχι μόνο επιδοτήσεων, για την ουσιαστική και υπεύθυνη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο επενδυτικό ρίσκο, θα ήταν χρήσιμη προς την κατεύθυνση αυτή.
Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάσαμε και θέσαμε σε κίνηση σχέδιο χρηματοδότησης της έρευνας και της καινοτομίας, με βάση ένα μείγμα δημόσιων και ιδιωτικών πόρων και με τη δημιουργία Ειδικού Ταμείου Στήριξης Δράσεων Ερευνας και Καινοτομίας, βασισμένου στη μόχλευση δημόσιων και ιδιωτικών πόρων, προερχόμενων κατά κύριο λόγο από νέα χρηματοδοτικά σχήματα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Το Ταμείο θα παρέχει:
* Επιχορηγήσεις σε ερευνητικά έργα.
* Κεφάλαια Συμμετοχών (κεφάλαια σποράς και επενδυτικά κεφάλαια).
* Χαμηλότοκα δάνεια (περίπου 2%) τα οποία μειώνουν σημαντικά το κόστος του χρήματος για επενδύσεις ΜμΕ σε δράσεις Έρευνας και Καινοτομίας.
Οι προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Στόχος μας είναι ένα αποτελεσματικό σχήμα στήριξης της Οικονομίας της Γνώσης με την ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ θεματικών συστάδων επιχειρήσεων με κοινοπραξίες Πανεπιστημίων και Ερευνητικών Κέντρων μέσα σε περιβάλλοντα που διέπονται από την επιδίωξη της επιστημονικής ποιότητας και αριστείας, που παρέχουν έμπνευση και ευνοούν τη μόχλευση ιδεών και τη δημιουργικότητα με ταυτόχρονη εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και την ανεξαρτησία της έρευνας. Τέτοια περιβάλλοντα μπορεί να αποτελέσουν το υπόστρωμα και για την άνθιση των νέων επιστημονικών ιδεών και την ανάπτυξη καινοτόμου επιχειρηματικότητας που εν δυνάμει μπορεί να μετασχηματίσει την πραγματική Οικονομία.
Για την υποστήριξη των παραπάνω, απαιτούνται ανάμεσα στα άλλα:
* Θεσμικό πλαίσιο για την προστασία του ερευνητικού έργου και της πνευματικής ιδιοκτησίας (πνευματικά δικαιώματα, θέματα δεοντολογίας, βιοηθικής).
* Θεσμικές παρεμβάσεις σχετικά με τον αναπτυξιακό ρόλο των ερευνητικών φορέων και τη διασύνδεσή τους με τον ιδιωτικό τομέα, που να διαθέτει την απαιτούμενη ευελιξία αλλά διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον και την ανεξαρτησία της έρευνας.
* Πλήρης αξιολόγηση και διαφάνεια στη διαχείριση των πόρων αλλά και του ερευνητικού αποτελέσματος και διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα την έρευνας και των υποδομών καθώς και σοβαρός μηχανισμός ελέγχου, παρακολούθησης και αξιολόγησης του φυσικού αντικειμένου των ερευνητικών προγραμμάτων που εκπονούνται.
* Υποστήριξη δομών που προωθούν τη συνέργεια και δικτύωση δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στον χώρο της έρευνας και της καινοτομίας και σχεδιασμός με περιφερειακή διάσταση.
Συνεκτική ψηφιακή πολιτική
Η Αριστερά είχε πάντοτε ως αξία τη διάχυση της γνώσης και της πληροφορίας σε όλη την κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς. Η ψηφιακή τεχνολογία είναι άλλωστε αυτή που επέτρεψε στα κινήματα να αναπτυχθούν, να συντονισθούν, να επικοινωνήσουν, να «μολύνουν» με τις ιδέες τους και να δείξουν ότι ένας άλλος κόσμος είναι εφικτός.
Ο στρατηγικός προσανατολισμός του ΣΥΡΙΖΑ
Στόχος της νέας Αρχής είναι η αντιμετώπιση του κατακερματισμού στην χάραξη πολιτικών για τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και η αντιμετώπιση τους ως ένα διακριτό πεδίο άσκησης πολιτικής.
Η νέα Αρχή θα επιτρέψει την αποτελεσματική εφαρμογή της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ για τις ΤΠΕ η οποία έχει τους ακόλουθους στόχους:
* Mείωση της γραφειοκρατίας και βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών στον πολίτη και τις επιχειρήσεις.
* Αποτελεσματική επένδυση των δημοσίων και κοινοτικών πόρων στις ΤΠΕ για μια ισόρροπη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.
* Ενιαία ψηφιακή πολιτική και διακυβέρνηση, και εκπροσώπηση της Ελλάδας σε διεθνή fora.
* Διασφάλιση των δικαιωμάτων των πολιτών στον ψηφιακό κόσμο, προστασία της ιδιωτικότητάς τους και του προσωπικού απορρήτου.
* Διασφάλιση του ανοιχτού και ελεύθερου χαρακτήρα του διαδικτύου.
Οι προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται να δημιουργήσει μία και μόνη ενιαία δημόσια αρχή, στο υψηλότερο επίπεδο της Κυβέρνησης, με αντικείμενο την ψηφιακή πολιτική και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Αυτή η ενιαία Αρχή θα έχει τις παρακάτω κύριες αρμοδιότητες και προτεραιότητες:
* Δράσεις συντονισμού ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (e-government)
* Καθοδήγηση του κεντρικού σχεδιασμού και συντονισμού της εφαρμογής όλων των, εθνικά και κοινοτικά συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ΤΠΕ
* Ενοποίηση και εξορθολογισμό όλων των Δημόσιων Φορέων που υλοποιούν προγράμματα ΤΠΕ για το Δημόσιο ( όπως π.χ. ΗΔΙΚΑ, ΚτΠ Α.Ε. κ.α.)
* Κοινά πρότυπα για την ασφάλεια, τη διαλειτουργικότητα και τα δεδομένα
* Διαλειτουργικότητα δημόσιων αρχείων, μητρώων και βάσεων δεδομένων
* Άνοιγμα της αγοράς ΤΠΕ με την εισαγωγή ανοικτών προτύπων, λογισμικού και τεχνολογιών σε όλα τα προγράμματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης
* Μοναδική ταυτότητα χρήστη (Single sign-on) για τις δημόσιες υπηρεσίες.
* Καθιέρωση μετρήσιμων δεικτών (benchmarking) ΤΠΕ και βελτίωσή τους
* Τριετές σχέδιο δράσης για τη ριζική βελτίωση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης από το δημόσιο προς τους πολίτες, με στόχο, κατ' ελάχιστο, το μέσο όρο της ΕΕ στους αντίστοιχους δείκτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Δημόσιες Συμβάσεις
* Ενιαίο σημείο ελέγχου (SPOC) για όλες τις δημόσιες συμβάσεις ΤΠΕ.
* Υποχρεωτική χρήση της δημόσιας υπηρεσίας ηλεκτρονικών συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ – ΚΗΜΔΗΣ) με άμεση σύνδεση με τη Δι@ύγεια για όλες τις δημόσιες συμβάσεις με στόχο τη μεγαλύτερη διαφάνεια.Διοίκηση
* Δημιουργία και κεντρική διαχείριση μιας κοινής, ασφαλούς και ευέλικτης υποδομής που θα είναι διαθέσιμη σε όλο τον δημόσιο τομέα (Δίκτυο Τηλεπικοινωνιών Δημοσίου – ΣΥΖΕΥΞΙΣ, «Government-Cloud», εξορθολογισμός των κέντρων δεδομένων, κοινές και προσβάσιμες εφαρμογές και υπηρεσίες για όλους τους δημόσιους φορείς κλπ.)
* Υιοθέτηση της αρχής της "εφάπαξ παροχής δεδομένων" (once only principle) για την μείωση της γραφειοκρατίας στην Δημόσια Διοίκηση
* Εισαγωγή της αρχής της ιδιωτικότητας στον σχεδιασμό των συστημάτων της δημόσιας διοίκησης.
* Διαφάνεια, Πρόσβαση στην Πληροφορία και Επαναχρησιμοποίηση Πληροφοριών
* Κατάργηση όλων των εξαιρέσεων του προγράμματος Δι@ύγεια και προώθηση της εφαρμογής του σε όλες τις δημόσιες επιχειρήσεις
* Άνοιγμα των πληροφοριών και δεδομένων του δημόσιου τομέα για επαναχρησιμοποίηση από ιδιωτικούς φορείς και το κοινό
* Άνοιγμα των γεωχωρικών δεδομένων του δημοσίου, με έμφαση στα κτηματολογικά δεδομένα
* Εναρμόνιση όλων των πολιτικών δημόσιων δεδομένων
* Αδιάλειπτη και ενιαία χρήση δεδομένων, λογισμικού και υπηρεσιών «cloud» μεταξύ όλων των φορέων του δημοσίου τομέα
* Εισαγωγή υποχρεώσεων διαφάνειας στα πρότυπα της «Διαύγειας», σε περιπτώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας από ιδιώτες (παραχωρησιούχους, σχήματα ΣΔΙΤ κ.λπ)
* Δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της εξέλιξης των αιτημάτων των πολιτών.
* Ενιαίες Αγορές Ψηφιακής Τεχνολογίας και Τηλεπικοινωνιών
* Επιχορήγηση και συντονισμός της εφαρμογής δράσεων ενιαίας ψηφιακής αγοράς από τους φορείς του δημόσιου τομέα.
* Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου της Ενιαίας Ψηφιακής και Τηλεπικοινωνιακής Αγοράς
* Ενίσχυση του νομικού πλαισίου για το προσωπικό απόρρητο στο διαδίκτυο και τις τηλεπικοινωνίες.
* Βελτίωση του νομικού πλαισίου για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
* Δημιουργία θεσμικού πλαισίου για την οικονομία του διαμοιρασμού (sharing economy).
* Προάσπιση της αρχής της ουδετερότητας των δικτύων.
* Εκσυγχρονισμός των Ταχυδρομείων για την ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα.
* Η δημιουργία της ενιαίας Δημόσιας Αρχής θα μας επιτρέψει να προχωρήσουμε ταχύτερα το κυβερνητικό πρόγραμμά μας.
Ενδεικτικά:
* Απελευθερώνουμε τα κοινοτικά κονδύλια για έργα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.
* Ενισχύουμε, απλοποιούμε και επεκτείνουμε την «Διαύγεια»
* Ελέγχουμε όλες τις δημόσιες συμβάσεις με ενιαίαιο τρόπο και ηλεκτρονικά.
* Διασφαλίζουμε τη διαλειτουργικότητα των ψηφιακών μητρώων του δημοσίου.
* Ολοκληρώνουμε και επεκτείνουμε το άνοιγμα των δημοσίων δεδομένων.
* Μειώνουμε το ψηφιακό χάσμα παρέχοντας πρόσβαση στο διαδίκτυο σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.
* Ανασχεδιάζουμε το ψηφιακό σχολείο.
* Δίνουμε κίνητρα για την καθολική επέκταση των ηλεκτρονικών πληρωμών για την ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου και την πάταξη της φοροδιαφυγής.
* Θέτουμε τις θεσμικές βάσεις για τον Ελληνικό, Ασφαλή Κυβερνοχώρο, σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς
Νέες τεχνολογίες
Η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών αποτελεί προϋπόθεση και για την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας συνολικά. Στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη οικονομία η χρήση νέων τεχνολογιών είναι αναγκαία όχι μόνο ως στρατηγικό παραγωγικό πλεονέκτημα αλλά και ως το βασικό ανάχωμα στη μείωση των μισθών και την επιδείνωση των συνθηκών εργασίας του εργαζομένου.
Ο στρατηγικός προσανατολισμός του ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ πιστεύει ότι ειδικά στη σημερινή συγκυρία η Ελλάδα δεν μπορεί να βασιστεί μόνο σε παραγωγικά μοντέλα έντασης κεφαλαίου και θέλει να αποφύγει τον επιβαλλόμενο μονόδρομο των μοντέλων έντασης εργασίας. Η οικονομία έντασης γνώσης μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας ενισχύοντας παράλληλα την οικονομική αυτοτέλεια της χώρας και τις τοπικές οικονομίες.
Ο ΣΥΡΙΖΑ αναγνωρίζει ότι οι ιδιαίτερα δυναμικοί παραγωγικοί κλάδοι έντασης γνώσης και κοινωνικής αποτελεσματικότητας, που συναποτελούν το πεδίο των νέων τεχνολογιών, μπορούν να απορροφήσουν μεγάλο αριθμό επιστημόνων σταματώντας το αντιαναπτυξιακό φαινόμενο της διαρροής τους στο εξωτερικό που συνοδεύεται από την υψηλή ανεργία στο εσωτερικό. Μπορούν επίσης να στηρίξουν τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη πολλών παραγωγικών κλάδων (πληροφορική, τηλεπικοινωνίες, γεωργική παραγωγή, μεταλλουργία, βιομηχανίες δομικών υλικών, χημικά και φάρμακα, πετρελαιοειδή, βιοτεχνολογία, τεχνολογία υλικών κ.α.) συμβάλλοντας ουσιωδώς στην παραγωγή προϊόντων που είναι ποιοτικά, διαφοροποιημένα, υψηλής προστιθέμενης αξίας και χαμηλού οικολογικού αποτυπώματος.
Το παραγωγικό μοντέλο της Αριστεράς, προχωρά ένα βήμα παραπέρα και επιδιώκει την ενίσχυση εκείνων των οργανωτικών μοντέλων παραγωγής που κάνουν χρήση υψηλής τεχνολογίας προκειμένου να στηρίξουν την ομότιμη παραγωγή. Η αύξηση του ποσοστού της ομότιμης παραγωγικής δραστηριότητας είναι βασικός αναπτυξιακός μας στόχος.
Γι' αυτό το λόγο προωθούμε εκείνα τα παραγωγικά μοντέλα που στηρίζουν και στηρίζονται σε διαφορετικές μορφές κοινών αγαθών, υλικών και αΰλων, με στόχο να επιτύχουμε την πρόσβαση σε κοινά αγαθά στο μέγιστο δυνατό βαθμό και την μεγαλύτερη δυνατή ικανοποίηση των ατομικών αναγκών και επιθυμιών του κάθε εργαζομένου.
Οι προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Σχεδιασμός και υλοποίηση πολιτικών για την τεχνολογική ανάπτυξη βασισμένων σε τεκμηριωμένα στοιχεία. Αξιοποίηση διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων (ΕΣΠΑ) και ευρείας κλίμακας θεσμικές παρεμβάσεις για να στηρίξουμε και ενισχύσουμε τα παραγωγικά συστήματα με έμφαση μεταξύ άλλων σε καίριους τομείς όπως :
Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ)
* Στοχευμένη χρήση των δημοσίων επενδύσεων για την ενίσχυση και δημιουργία μικρομεσαίων καινοτόμων εταιριών/σχηματισμών στο αντικείμενο την πληροφορική και την υψηλή τεχνολογία.
* Αναθεώρηση των κριτηρίων και των όρων διάθεσης δημοσίων πόρων με σκοπό:Την κατανομή των δημόσιων πόρων με τρόπο διαφανή, που να προστατεύει τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και να εμποδίζει την δημιουργία ολιγοπωλιακών φαινομένων σε αυτή την αγορά.
* Την διασφάλιση ενός κοινωνικού συμβολαίου με τον κλάδο των εταιριών νέων τεχνολογιών σε ότι αφορά την εγχώρια προστιθέμενη αξία, το εργατικό δυναμικό, τις συλλογικές συμβάσεις, το συνδικαλισμό, κλπ. Έτσι ώστε τα δημόσια κίνητρα να συνοδεύονται από αντίστοιχες δεσμεύσεις.
* Eισαγωγή υποχρεώσεων υπαγωγής στο πρόγραμμα Δι@υγεια όσων εταιρειών (νεοφυών ή άλλων) λαμβάνουν δημόσια χρηματοδότηση, σε σχέση με τη χρηματοδότησή τους αυτή.
* Βελτίωση νομικού πλαισίου με ρυθμίσεις όπως:Δημιουργία αποθετηρίου εφαρμογών για όσα έργα πληροφορικής έχουν δημιουργηθεί με δημοσίους πόρους.
* Δημιουργία αποθετηρίου ανοιχτών και επαναχρησιμοποιήσεων τεχνολογιών και παροχή κινήτρων σε εταιρείες για την ανάπτυξη και διαμοιρασμό ανοικτών τεχνολογιών.
* Ορθή διαστασιολόγηση έργων, ώστε να είναι σε μέγεθος που να επιτρέπει την βιωσιμότητά τους και μετά την ολοκλήρωση της χρηματοδότησης.
* Δημιουργία κλάσεων έργων και εταιρειών, ώστε από κάποιο μέγεθος έργου και κάτω να προτιμούνται μικρές εταιρίες.
* Χρήση διαδικασιών τύπου «αξιολογημένης επετηρίδας» για γρήγορες και διαφανείς αναθέσεις μικρών έργων σε πολλές μικρές εταιρείες.
* Πριμοδότηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας και τεχνογνωσίας (π.χ. με χρήση ελεύθερου λογισμικού και ανοιχτών προτύπων).
* Συνεκτική και ενιαία πολιτική στον τομέα της διανοητικής ιδιοκτησίας με στόχο την αύξηση της παραγωγής ελληνικής διανοητικής ιδιοκτησίας και της χρήσης ανοικτών τεχνολογιών όπου κρίνεται μη δυνατή / συμφέρουσα η παραγωγή εγχώριας διανοητική ιδιοκτησίας.
* Δημιουργία εργαστηρίων ανοιχτής κατασκευής και υλισμικού σε περιφέρειες με αυξημένη συνεισφορά στην πρωτογενή παραγωγή με στόχο της διάχυση γνώσης και την ενεργοποίηση της τριπλής έλικας που αφορά στο Δημόσιο, στην Ερευνα, στον Ιδιωτικό τομέα, προς όφελος μιας εξωστρεφούς τοπικής οικονομίας.
* Εισαγωγή ειδικού θεσμικού πλαισίου για την ενίσχυση της ομότιμης συνεργατικής οικονομίας στο χώρο των νέων τεχνολογιών, και δημιουργία «πόλου» έλξης παρόμοιων εγχειρημάτων στη χώρα μας.
* Θεσμοθέτηση μορφών και δομών ανοιχτής αδειοδότησης και αδειών ανοικτής κατασκευής και υλισμικού (hardware) όπως π.χ. η CERN στα «εργαλεία» για την αδειοδότηση βιομηχανικών σχεδίων.
* Χρήση και υποστήριξη των δημοσίων υποδομών και οργανισμών που συγκεντρώνουν, επεξεργάζονται και παρέχουν πληροφορία που είναι απαραίτητη για την παρακολούθηση και κατανόηση της πορείας της έρευνας, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας.
* Αναμόρφωση του νομικού πλαισίου για τη διανοητική ιδιοκτησία με στόχους: τη διεύρυνση του πεδίου των γνωσιακών κοινών αγαθών, τη διευκόλυνση δημιουργίας και στήριξης εγχειρημάτων ομότιμης και βασισμένης στα κοινά αγαθά παραγωγής,την ενίσχυση της παραγωγής εγχώριας διανοητικής ιδιοκτησίας σε τομείς κλειδιά για την οικονομία, το άνοιγμα και αξιοποίηση δημόσιων πατεντών και πνευματικής ιδιοκτησίας που παραμένουν ανεκμετάλλευτες.
Επένδυση στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση του τομέα Υγείας
Προώθηση και διαχείριση καινοτομιών. Παροχή ηλεκτρονικής κάρτας υγείας για όλους, με δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου για ασθενείς και παρόχους υπηρεσιών, με την εγκαθίδρυση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στην υγεία. Ολοκλήρωση και λειτουργία του Χάρτη Υγείας για το δημοκρατικό προγραμματισμό των υπηρεσιών του ΕΣΥ , μείωση της γραφειοκρατίας και της ταλαιπωρίας των πολιτών, δραστική αντιμετώπιση της «προκλητής ζήτησης» , της σπατάλης και της διαφθοράς στο Σύστημα Υγείας
Μακρόπνοη πολιτική για την Επιστημονική Έρευνα
Όραμα και μακροπρόθεσμος στόχος της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ είναι η Επιστημονική Έρευνα που διεξάγεται στην Ελλάδα να:
* αποτελέσει στήριγμα για την Παιδεία και τον Πολιτισμό.
* συμμετέχει συστηματικά και ενεργά στο διεθνές επιστημονικό γίγνεσθαι.
* αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης και καινοτομίας, πυλώνα της παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Ως η πρώτη κυβέρνηση της Αριστεράς
* Καθιερώσαμε πρώτη φορά θέση Αναπληρωτή Υπουργού Έρευνας και Καινοτομίας στο Υπουργείο Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΟΠΑΙΘ), δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για τη συγκρότηση ενός Ενιαίου χώρου Παιδείας και Έρευνας. Σε στενή συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, ο νέος τομέας που δημιουργήθηκε στο ΥΠΟΠΑΙΘ ανέλαβε την ευθύνη για τη χάραξη μιας μακροπρόθεσμης εθνικής πολιτικής έρευνας που θα αξιοποιεί το αξιόλογο επιστημονικό δυναμικό και τις ανεπτυγμένες ερευνητικές υποδομές που διαθέτει η χώρα στη διαδικασία της παραγωγικής ανασυγκρότησης.
* Αναλάβαμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που αφορούν το θεσμικό πλαίσιο και την χρηματοδότηση της επιστημονικής Έρευνας. Πιο συγκεκριμένα: Στο θεσμικό επίπεδο, ο τομέας Έρευνας και Καινοτομίας:Διατύπωσε ένα σύνολο τροπολογιών, που περιλαμβάνονται στο υπό ψήφιση πολυνομοσχέδιο του ΥΠΟΠΑΙΘ και έχουν ως στόχο την πλήρη αναθεώρηση του ισχύοντος νόμου 4310/2014.
* Έχει γίνει επίσης προετοιμασία για τη διατύπωση ενός νέου νόμου-πλαισίου για την Έρευνα που θα αντικαταστήσει ολοκληρωτικά τον ισχύοντα νόμο.Εισήγαγε επείγουσες ρυθμίσεις για μια σειρά εκκρεμούντων θεμάτων, όπως η συγκρότηση οργάνων αξιολόγησης και πιστοποίησης έργων, η νομιμότητα οργάνων διοίκησης και η επικαιροποίηση του πλαισίου λειτουργίας εποπτευομένων φορέων.
Για τα προγράμματα ΕΣΠΑ και την νέα προγραμματική περίοδο (ΣΕΣ 2014-2020)
Σημαντική προτεραιότητα του τομέα Έρευνας και Καινοτομίας αποτέλεσε η υποστήριξηü του διεθνώς ανταγωνιστικού επιστημονικού δυναμικού της χώρας, που αποτελεί συγκριτικό της πλεονέκτημα. Για αυτόν τον λόγο, έγιναν σύντονες ενέργειες ώστε να αποσαφηνιστεί ο οδικός χάρτης μέσω του οποίου θα αξιοποιηθούν τα νέα προγράμματα.
Οι παρεμβάσεις που έγιναν από το επιτελείο του τομέα και τη ΓΓΕΤ στην κοινοτική στρατηγική της «έξυπνης εξειδίκευσης» αντιμετωπίζουν αποφασιστικά το φαινόμενο της διαρροής επιστημονικού δυναμικού (brain drain) που έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις με περισσότερους από 20.000 εξειδικευμένους επιστήμονες να έχουν μεταναστεύσει στο εξωτερικό κατά την 5ετία 2009-2014, αριθμός 10πλάσιος από τον αντίστοιχο των προηγούμενων 5ετιών.
Στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ έχουν προγραμματιστεί εξειδικευμένες δράσεις συνολικής δαπάνης μεγαλύτερης από 80 εκατομμύρια ευρώ, εστιασμένες επίσης στην ανάσχεση της διαρροής νέων επιστημόνων στο εξωτερικό. Οι δράσεις αυτές απευθύνονται σε περισσότερους από 2.500 νέους επιστήμονες (μεταπτυχιακούς, υποψήφιους διδάκτορες και μεταδιδάκτορες).
Όσον αφορά τα τρέχοντα προγράμματα ΕΣΠΑ, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι τεράστιες ανάγκες των έργων που ολοκληρώνονται εντός 2015, επιτεύχθηκε, σε πρώτη φάση, η αύξηση του ετήσιου ορίου πιστώσεων κατά 42 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, εγκρίθηκε αύξηση πιστώσεων που αφορούν τη συγχρηματοδότηση των ανταγωνιστικών προγραμμάτων (Matching Funds) κατά 11 εκατομμύρια ευρώ. Ελήφθησαν επίσης μέτρα όπως η παράταση της λήξης των έργων «Συνεργασία», «Αριστεία», «Θαλής» και ERC.
Για την εξασφάλιση μακροπρόθεσμης χρηματοδότησης της Έρευνας και της βιωσιμότητας του ερευνητικού ιστού:Σημαντικό βήμα αποτέλεσε η προετοιμασία για τη δημιουργία Ειδικού Ταμείου Έρευνας και Καινοτομίας αφιερωμένου αποκλειστικά στην υποστήριξη του ακαδημαϊκού και ερευνητικού οικοσυστήματος της χώρας. Το Ταμείο αυτό θα βασίζεται στη μόχλευση δημόσιων και ιδιωτικών πόρων με σαφείς και καθαρούς κανόνες που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και ταυτόχρονα θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της Έρευνας.
Οι δημόσιοι πόροι θα προέρχονται κυρίως από τα Διαρθρωτικά Ταμεία (νέο «ΕΣΠΑ») και οι ιδιωτικοί από χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΙΒ). Σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα συγκεντρωθεί συνολικό κεφάλαιο μεγαλύτερο από 1 δισ. ευρώ για τους σκοπούς του ταμείου.
Οι προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται να εφαρμόσει μια μακρόπνοη ερευνητική πολιτική που συναρθρώνεται στους ακόλουθους άξονες:
* Αξιοποίηση του εξαιρετικού ακαδημαϊκού και ερευνητικού δυναμικού που διαθέτει η χώρα, στη βάση μιας ολιστικής λογικής που θα περιλαμβάνει συνέργειες των ΑΕΙ και των Ερευνητικών Κέντρων σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές σύμφωνα με τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα.
* Θεσμική θωράκιση του ερευνητικού συστήματος μέσω ενός νόμου-πλαισίου που θα διασφαλίζει τον δημόσιο και ακαδημαϊκό χαρακτήρα των ερευνητικών φορέων, αλλά ταυτόχρονα θα παρέχει την απαραίτητη ευελιξία που χρειάζεται η διοίκηση και η εποπτεία τους.
* Χρηστή διαχείριση των διαθέσιμων πόρων τη νέα προγραμματική περίοδο, ώστε να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα των ερευνητικών υποδομών, η παραγωγή πρωτότυπου επιστημονικού έργου και η μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή νέων επιστημόνων στην ερευνητική διαδικασία.
* Επινόηση νέων χρηματοδοτικών σχημάτων και εργαλείων, μέσω των οποίων θα προωθείται η αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων, ώστε, με την καινοτομία που προκύπτει, η επιστημονική έρευνα να αποτελέσει μοχλό για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας.
Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο εντάσσονται οι ενέργειες μας για τη δημιουργία Μεικτού Ταμείου Χρηματοδότησης, που αναφέρθηκε παραπάνω. Το νέο ταμείο θα αποτελέσει τον πρόδρομο ενός ανεξάρτητου φορέα χρηματοδότησης της Έρευνας και θα διασφαλίσει τόσο τη συνέχεια στη ροή της χρηματοδότησης όσο και τη διασύνδεση της ερευνητικής παραγωγής με τη νεοφυή επιχειρηματικότητα προς όφελος της κοινωνίας.