Σελίδα 1 από 1

O νέος ήρωας απέναντι στη λιτότητα (# να το δω/ψάξω)

Δημοσιεύτηκε: 23 Απρ 2013, 11:08
από Κομπειλάδας
????????????? τι θέλει να πει ο ποιητής ??????????? :o :shock: :? :roll:

protagon.gr
O νέος ήρωας απέναντι στη λιτότητα
ΠΡΟΣΩΠΑ, 23 Απριλίου 2013, του Βαγγέλη Καλκατζάκου
Εικόνα

Τα 15 λεπτά δημοσιότητας τα έζησε, και με το παραπάνω, τις προηγούμενες ημέρες. Ο Τόμας Χέρντον, που κάνει το διδακτορικό του στο πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης, προκάλεσε παγκόσμια μιντιακή καταιγίδα όταν απέδειξε ότι υπάρχουν σοβαρά λάθη στην οικονομική μελέτη που θεωρείται η «βίβλος» των οπαδών της λιτότητας. Αυτήν τη μελέτη επικαλείται συχνά ο Όλι Ρεν, η Κριστίν Λαγκάρντ και η υπόλοιπη «παρέα» για να πιέσει την Ελλάδα και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες του Νότου να ακολουθήσουν αυστηρή δημοσιονομική πολιτική μειώνοντας τις δαπάνες τους, με τις γνωστές οδυνηρές κοινωνικές επιπτώσεις.

Πρόκειται για το πόνημα των καθηγητών του Χάρβαρντ, Κένεθ Ρόγκοφ και Κάρμεν Ράινχαρτ, πρώην στελεχών του Δ.Ν.Τ., που δημοσιεύτηκε το 2010 και έγινε δεκτό με διθυράμβους από τους υπέρμαχους της λιτότητας. Σύμφωνα με αυτό, η οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας επιβραδύνεται σημαντικά όταν το χρέος της υπερβαίνει το 90% του Α.Ε.Π. Όλα άρχισαν, όταν ο 28χρονος φοιτητής έπρεπε -στο πλαίσιο μίας συνηθισμένης οικονομετρικής άσκησης- να επαναλάβει τους υπολογισμούς μίας αναγνωρισμένης, παγκοσμίως, μελέτης. Ο Χέρντον επιλέγει την εργασία των Ρόγκοφ και Ρέινχαρτ, του κεντρίζει το ενδιαφέρον η πολιτική διαμάχη γύρω από τη λιτότητα και τις συνέπειες στη ζωή των πολιτών. Στην αρχή της χρονιάς ζητάει από τους δύο διάσημους καθηγητές τη βάση των δεδομένων τους, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Ξαφνικά μια μέρα, εκεί που χαζολογάει στην τηλεόραση ξαπλωμένος στον καναπέ της φίλης του, έρχεται το μέιλ της Ράινχαρντ. Απολογείται για την καθυστέρηση εξαιτίας του φορτωμένου προγράμματός της και του δίνει τα στοιχεία με την άδεια να τα κάνει ό,τι θέλει.

Ο ευσυνείδητος φοιτητής αρχίζει να «σκαλίζει» τους πίνακες του excel, γρήγορα συνειδητοποιεί ότι κάτι δεν πάει καλά. Κρίσιμα στοιχεία από χώρες όπως η Νέα Ζηλανδία, ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Δανία, το Βέλγιο, έχουν «εξαφανιστεί» από τους μέσους όρους. Δεν πιστεύει στα μάτια του, ζητάει βοήθεια από τη φίλη του που κάνει το διδακτορικό της στην κοινωνιολογία. Εκείνη του επιβεβαιώνει ότι έχει ανακαλύψει «λαβράκι». Το δείγμα των ανεπτυγμένων χωρών που χρησιμοποιήθηκε για τη μελέτη είναι μικρό, η «παράλειψη» αλλοιώνει τα τελικά αποτελέσματα. Οι χώρες με χρέος μεγαλύτερο του 90% του Α.Ε.Π. δεν έχουν ύφεση 0,1%, όπως ισχυρίζονται οι δύο «θεωρητικοί» της λιτότητας, αλλά ανάπτυξη 2,2%.

Ο 28χρονος ειδοποιεί τους καθηγητές του, Μίκαελ Ας και Ρόμπερτ Πόλιν. Αρχικά, πιστεύουν ότι ο φοιτητής τους έχει κάνει λάθος και όχι οι δύο, παγκοσμίου φήμης, οικονομολόγοι. Όταν όμως ο Τόμας επαληθεύει για νιοστή φορά τους υπολογισμούς του, αποφασίζουν να δημοσιεύσουν τα νέα ευρήματά. Και οι τρεις εκτιμούν πλέον ότι το υψηλό δημόσιο χρέος δεν είναι η αιτία της ύφεσης, αλλά η συνέπεια. Η μελέτη ανεβαίνει σε ένα οικονομικό blog του Roosevelt Institute. Η επιτυχία είναι άμεση, η ιστοσελίδα φιλοξενίας «πέφτει». Ο γνωστός μας Πολ Γκρούγκμαν επικαλείται τη μελέτη, το ίδιο κάνει και ο επόμενος διοικητής της τράπεζας της Αγγλίας, Μαρκ Κάρνεϊ. Η μιντιακή μηχανή έχει πάρει μπροστά, ο Τόμας Χέρντον είναι πλέον διάσημος και καλοδεχούμενος στις ευρωπαϊκές χώρες του Νότου που πληροφορήθηκαν για το νέο λάθος στη «θεωρία» της λιτότητας, έπειτα από εκείνο του «πολλαπλασιαστή».

Ο Βαγγέλης Καλκατζάκος είναι δημοσιογράφος

Σχετικές παραπομπές:
Αυτοί οι οικονομολόγοι είναι επικίνδυνοι... πολύ επικίνδυνοι, 2013-04-22 14:57:28

Σε λάθος στοιχεία στηρίχθηκαν για να επιβάλουν σκληρά μέτρα, 18/04/2013 08:00

Τα «μοντέλα» της αποτυχίας, 21 Απριλίου 2013

Re: O νέος ήρωας απέναντι στη λιτότητα (# να το δω/ψάξω)

Δημοσιεύτηκε: 23 Απρ 2013, 12:50
από chprokop
1. Ειναι συνηθισμένο πλέον οι κριτικοί των άρθρων που δημοσιευονται στα επιστημονικα περιοδικα να
μην προλαβαίνουν εναν εις βαθος ελεγχο των γραφόμενων. Ειδικα οι εγνωσμενης αξιας επιστημονες
τα περναν πολυ γρηγορα για να αυξανονται οι δημοσιευσεις.
2.Στην Ελλαδα οι καθηγητες δεν θα ενθαρρυναν το φοιτητη να αμφισβητησει ευθεως την ερευνα, αλλα
να διατυπώσει "άλλη αποψη". Επιστημη ομως ειναι η αποδειξη μιας προτασης ως αληθους η ψευδους.
Δεν ειναι πολιτική...